Sorg

Hvad gør man, når man savner? Hvordan hjælper man en ven, der har mistet?

5 gode råd

1. Spørg, spørg, spørg

Tanker og bekymringer vokser hvis man ikke fortæller det til nogen

Det er vigtigt, at du spørger, hvis du fx går og er bekymret for, om en der står dig nært er alvorlig syg. Selvom du er bange for svaret, kan fantasien ofte være værre end virkeligheden. Det kan give en stor lettelse at få vished – også selvom svaret er dårligt.

Du skal også spørge selvom du er bange for at bekymre de voksne. Det er de voksnes opgave at tage hensyn til dig, og forklare dig, hvad der sker. Nogle gange er det også en hjælp for de voksne, at du viser, at du gerne vil tale om det der er svært. Tit er det også svært for dem at tale om.

Hvis du synes, det er svært at få sagt, eller spørge ind til, så kan du evt. skrive det ned og give brevet til den voksne. Vi har lavet et værktøj, som måske kan hjælpe dig med at skrive brevet - det ligger i 'værktøjskassen' her på siden.

2. Lav ritualer for, hvornår og hvordan du tænker på den du savner

Her er et par idéer til hvordan du kan mindes en du savner: Det er ok at savne og det er ok at være ked af det. Måske kan det hjælpe dig at lave nogle ritualer for hvordan og hvornår du tænker på den du savner. Her er et par idéer til hvordan du kan mindes en du savner:

  • Hør et særligt musiknummer eller se en særlig film, som minder dig om den du har mistet.
  • Tænd et lys eller snak lidt med den du savner inden du falder i søvn om aftenen.
  • Lav en mindebog med billeder af den, der er død eller med ting, som minder dig om den der er død.
  • Skriv et brev til den du har mistet og sig nogle af de ting, du gerne ville have sagt, mens han eller hun levede.

3. Giv dig selv en pause fra sorgen

Selvom man har mistet en, der stod en meget nær, så behøver man ikke at være ked af det hele tiden. Det er helt i orden at tænke på noget andet. Det er ok at spille fodbold med vennerne eller ses med veninderne – også selvom den man savner lige er død.

Det er meget forskelligt fra person til person hvordan man tackler sorg og hvordan det påvirker en. Der er mange måder at håndtere det på, og derfor er det heller ikke noget der er "forkert" eller "mærkeligt".

4. Giv dig selv lov til at huske både det gode og det dårlige

Hvis du kun tænker på de gode sider, af den du savner, kan det være, at du selv får svært ved at leve op til det perfekte billede af fx din mor, far eller søskende. Alle har gode og dårlige sider – det gør os til hele mennesker. Det er vigtigt at huske det hele menneske og ikke kun de bedste sider.

Minder er vigtige og skal bæres med os gennem livet. Minderne hjælper dig med at huske, hvad afdøde har betydet for dig. Og selvom han eller hun ikke er her mere fysisk, så vil han eller hun altid have betydning for dig og være en vigtig del af dit liv.

5. Få hjælp til at komme tilbage til hverdagen

Hvis man lige har mistet fx sin mor, far eller søskende, så er der mange der ikke kommer i skole i et stykke tid. Det kan være svært at komme tilbage efter sådan en periode.

Det kan være en god idé at aftale med din lærer, hvordan dine klassekammerater skal have at vide, hvad der er sket. Det er lærernes opgave at hjælpe til med, at hverdagen bliver så god som muligt i skolen.

Dine venner vil sikkert reagere meget forskelligt. Nogen vil prøve at muntre dig op, mens andre måske prøver at undgå dig, fordi de ikke ved hvad de skal gøre og sige.

Det er meget forskelligt hvad man har brug for, så hjælp dine venner med at være gode venner, ved at fortælle dem, hvordan du har det og hvad du gerne vil have. Fx kan du sige, at du ikke har brug for at blive trøstet, men at du har brug for at være ked af det en gang i mellem. Du kan også sige, at det er dejligt, når de tager dig med til sjove oplevelser, da det kan hjælpe dig til at tænke på noget andet.

Voksne kan også synes, det er svært, hvad de skal sige eller gøre – så de kan også have brug for, at du giver dem et praj om hvad du gerne vil have. Måske kan du tænke over, om der er nogle voksne du kan snakke med – fx en moster, onkel eller bedsteforælder. Måske kan I sammen dele minderne og sorgen. Det kan for mange være rart.

Vigtig viden

Sådan hjælper du en ven

Hvis man kender en, der har mistet fx en mor, far eller søskende, kan det være svært at vide, hvad man skal gøre og sige. Vi har samlet nogle gode råd til dig, som gerne vil passe på en ven, som har mistet.

Mies historie

Mie var 13 år, da hun skrev til BørneTelefonen. Hun fortalte, at hendes mor var død for 1 år siden efter 4 års sygdom. De fire år havde været kaotiske – perioder med håb og perioder med stor angst og sorg.

Sådan får du hjælp

Sorg eller bekymringer skal deles – ellers vokser det sig alt for stort. Vi har samlet nogle forslag til, hvor du kan få hjælp og finde nogen at dele dine tanker med

Kend dine rettigheder

Hvis man er pårørende til en, der er alvorlig syg eller død, så har man ret til psykologhjælp over sygesikringen. Her får man betalt 60 % af psykologhonoraret.

Værktøjskassen

Hør radio og få gode råd om sorg fra BørneTelefonen

Hør Sofies Univers og få gode råd om sorg fra BørneTelefonen og børnepanelet. Sarah fra X Factor fortæller om dengang hun mistede en, som virkelig betød noget for hende. Line og Hassan fortæller om hvordan de er kommet videre efter at have mistet deres far.

Læs mere

Skriv det til nogen

Når man ønsker hjælp af en voksen, kan det nogen gange være en god idé, at skrive det ned. Når man skriver, så har man god tid til at tænke sig om og få alt det man gerne vil sige med, på den måde, du gerne vil sige det. Vi har lavet et værktøj, som kan få dig godt i gang.

Læs mere

Breve fra brevkassen

0

Mor død ,højt press

Hej jeg hedder L. Og jeg mistede min mor til cancer i august ,hun blev kun 48 år

Læs hele brevet