Klimabekymringer

Vi ved, at tanker og bekymringer om klima og klimaforandringer fylder for en del børn og unge. Måske har man hørt om det i nyhederne eller set nogle billeder, som gjorde en nervøs? Måske har man har hørt noget i skolen, i familien eller fra nogle venner, som man er blevet bekymret over? Bekymringerne er ofte helt almindelige, men det er ikke rart at gå alene med dem.

5 gode råd til bekymringer om klima

Bekymringer viser, at du er betænksom

At være bekymret over klimaet og hvordan vi passer på jorden, er en helt almindelig reaktion på alt det, man hører om klimaforandringer i f.eks. nyhederne og fra andre børn og voksne. For det er rigtigt, at der er klimaforandringer og at vi skal passe rigtig godt på vores jord, for at den har det godt. Det er der mennesker, der har arbejdet med i mange år.

Når man bekymrer sig om klimaet, viser det, at man tænker på jorden, og gerne vil passe på den. Det er helt okay, og et tegn på at du er betænksom og omsorgsfuld.

Bekymringer er ikke farlige

Tanker og bekymringer om klimaet er ikke farlige. Men de kan være ubehagelige, og man skal ikke gå med dem alene.

Selvom bekymringer er almindelige, så skal de ikke fylde på måde, der gør en trist og bange.

Hvis man oplever, at det er svært at stoppe bekymringerne, og man får nogle svære følelser, så kan det være noget, som man har brug for nogle voksnes hjælp til.

Find pauser fra bekymringer og nyheder

Når man tænker meget på bestemte ting, kan man måske komme til at søge om det på nettet, se mange film og nyheder om emnet.

Men det er en god idé, at have nogle pauser fra de ting man ser og læser om klimaet, og at man har nogen at dele dem med, så de ikke vokser inde i hovedet.

Man kan f.eks. lave nogle af de ting, man normalt synes er sjovt. Eller være sammen med nogen, som man bliver godt tilpas af at være sammen med.

Tal med nogen om dine bekymringer

Hvis man går helt alene med tanker eller bekymringer, kan det komme til at vokse og fylde på en måde, der ikke er rar.

Det er lidt ligesom en ballon der vokser og vokser. Der kan være brug for at lukke luft ud af den, så den ikke fylder så meget indeni, og måske giver ondt i maven.

Tal med en person, du er tryg ved. Fortæl hvad du tænker på, og hvilke følelser du mærker.

Hvis du er nervøs for, om den person forstår dig og vil lytte, så fortæl at det er vigtigt for dig, at de giver sig tid til at forstå dig.

Du kan f.eks. sige: ”Jeg har brug for at fortælle om mine tanker. Men jeg er lidt usikker på, om du forstår det, og vil lytte til mig.”

Husk på de positive fortællinger

Det er helt okay at blive forskrækket og bekymret over det, du hører i nyhederne. Nyhederne fortæller os nemlig, når der er noget i verden, vi skal være opmærksomme på.

Det er derfor også helt normalt, hvis du tænker, at du skal gøre noget anderledes.

Det er rigtigt nok, at vi alle kan gøre lidt. Men det er faktisk politikere, store virksomheder og forskere, der kan gøre den helt store forskel. Det er nemlig de voksnes ansvar.

Og der er heldigvis mange, der er i fuld gang med at finde på nogle gode løsninger, så vi kan passe godt på vores jord.

Det kan være en rigtig god idé at minde sig selv om, hvor mange mennesker, der hver dag udvikler og opfinder nye ting, som gør en stor forskel.

få flere gode råd til at være bange, utryg og angst

Her på siden, kan du få flere gode råd til at være bange, utryg eller angst.

Du kan lave din egen plan for, hvordan du finder ro, du kan også læse andre børns breve eller prøve følelses guiden

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat