Brev
Mishandling
Hej, jeg er en dreng (ønsker ikke nævne alder)
Jeg har en tendens til at slå mit kæledyr, kvæle den og andre ting, imens jeg gør det, så får jeg en ekstrem sans for nydelse og magt, men bagefter får jeg dårlig samvittighed.
Jeg kan ikke stoppe, følelesen af magt og at være stærkere en dyret, er bare for afhængigene.
Jeg ved godt jeg burde stoppe, men jeg kan ikke.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret. Dit svar kommer her:
Kære Dreng
Tak for dit brev. Jeg synes du viser en stor styrke, når du rækker ud efter hjælp, for at stoppe de skader du gør mod andre, om det er mennesker eller dyr.
Det er selvfølgelig ikke godt, at du mishandler dit kæledyr, heller ikke selvom det giver dig en rar fornemmelse af at være stærk og have magt. Men det lyder til, at du selv er helt klar over dette, hvilket er rigtig godt – det er nemlig et stort skridt på vejen, til at kunne stoppe med det.
Der kan være mange årsager til dit behov for den ekstreme sans for nydelse og magt, som du beskriver, men jeg tror at du vil blive glad, hvis du kan få snakket med nogen, der kan hjælpe dig til at finde ud af hvorfor du har behov for det og hvordan du kan stoppe det, så du kan være glad og ikke føle dårlig samvittighed i dit samvær med dyr.
Du ønsker ikke at nævne hvor gammel du er, hvilket er helt okay. Går du i folkeskole, synes jeg du skal tale med dine forældre eller din lærer, alt efter hvem du synes du kan tale fortroligt med. Fortæl dem om dine tanker og følelser og fortæl at du ønsker de hjælper dig videre.
Er du gammel nok til selv at kontakte din læge, kan du bestille en tid hos din læge og fortælle lægen hvordan du har det. Lægen vil herefter kunne rådgive dig og muligvis hjælpe dig videre.
Det er virkelig modigt af dig at række ud efter råd til at ændre dine tanker og følelser og jeg synes du skal fortsætte med at tage dem alvorligt, for vokser behovet for at føle som du gør, kan du gøre skade på flere, hvilket jeg fornemmer i dit brev, at du slet ikke er dit ønske.
Noget andet du kan gøre, er måske også at finde nogle andre til at passe dit dyr indtil du har fået hjælp? Måske du har et familiemedlem eller en ven, der kan passe det?
Du kan også forære dyret væk – også selvom du elsker dit kæledyr. Ved at du giver det væk, kan dit kæledyr kommer hen at bo et andet sted, hvor det får en god behandling.
Du kan kontakte din lokale dyreværnsforening og spørge om de vil komme og hente dit dyr. Fortæl dem ærligt, at du ikke kan beholde det, fordi du har en psykisk udfordring, der gør at du ikke behandler dit dyr godt. Du får et link til dyrenes beskyttelse, så kan du kontakte dem. Fortæl dem gerne at BørneTelefonen har rådet dig til at kontakte dem
Husk at det er en stor styrke, når man tager kontrollen over sine handlinger og får stoppet den adfærd, som man inderst inde ikke ønsker at have!
Jeg ønsker for dig, at du kan finde modet til at turde bruge din styrke inden i dig selv og derved få en sund følelse af magt over dit sind.
De bedste tanker og ønsker
BørneTelefonen