Hjælp mig jeg bliver taget fadt i

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige

Tusinde tak for dit brev. Hvor er det stærkt af dig, at du rækker ud efter hjælp når du ikke ved hvad du skal gøre.

Jeg kan forstå på dit brev, at du har været igennem en del svære ting gennem dit liv. Ud fra de ting du fortæller om, så kan jeg godt forstå, at du ikke har lyst til at se “hende” for tiden. Jeg kalder hende for H her i mit svar, så vi sammen kan “holde styr på hende”.

Jeg ved godt, at det ikke hjælper dig sådan rigtigt, men jeg vil alligevel fortælle dig, at vi får mange breve fra børn og unge, som har forældre de ikke ser, fordi forældrene ikke har passet godt nok på dem.

Det er en svær situation og man kan nemt føle sig alene i verden. Men du skal vide, at du ikke er alene om at have de følelser som følger med, når man vokser op med en forældre som af en eller anden grund ikke passer godt nok på sine børn.

Jeg er så glad for, at du ved at BørneTelefonen findes og vi vil gøre alt for at prøve at hjælpe dig.

Jeg forstår det sådan at både din søster og dig bor på opholdssted lige nu. Du skriver, at H har gjort sådan at du ikke kunne se din far, din bror og din familie på din fars side. Det er jeg ked af at høre – det lyder virkelig ikke godt. Er det rigtigt forstået, at du nu igen ser din bror, din far og din familie på hans side? – Det håber jeg.

Jeg forstår det også sådan at din søster ser H og havde H med til den første skoledag hvor I var samlet i hallen.

Jeg forestiller mig, at det ikke har været rart for dig at møde H i hallen, der hvor du egentligt har ret til at føle dig tryg.

At H kommer hen til dig og tager fat i dig må have været rigtig ubehageligt, og det er heller ikke okay. Jeg forstår så godt at du flygtede.

Jeg sidder og tænker på om I har en klar aftale om at H ikke skal komme hen til dig? Har du mon allerede bedt om hjælp til det? Eller er det dig alene som har besluttet at du ikke vil se hende? Jeg spørger fordi der er forskel på, hvad du kan gøre for at lykkes med at H ikke kommer hen til dig.

Jeg vil prøve at hjælpe dig med hvad du kan gøre.

Først og fremmest så lyder det til, at du kan få hjælp fra lederen på dit opholdssted. Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg fornemmer at du har det okay med ham?

Jeg kan godt forstå, hvis du havde brug for at tale mere om episoden i skolen end han inviterede dig til. Men det lød til at han forstod, at du havde haft en dårlig dag og at han gerne ville hjælpe dig ud af de negative følelser ved at inviterer dig op til fødselsdag. Er det mon også sådan du oplevede det?

Hvis jeg nu er helt gal på den med alle mine gætterier, så er du altså altid meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111 og fortælle om det igen!

Jeg tænker på om du kan tage en snak med ham om hvordan du har det med H. Det er sådan at børn har ret til blive behandlet med respekt og føle sig trygge både hjemme og i skolen. Det er de voksne omkring barnet, som har ansvar for at de rettigheder overholdes.

Derfor er det vigtigt at de voksne ved hvordan du har det med H. Når du er 13 år så har du også ret til at blive hørt. Det betyder at dine voksne og myndighederne skal tage hensyn til din mening når der besluttes noget som omhandler dit liv.

Måske kan din leder kan hjælpe dig med at få lavet en klar aftale om hvornår H er der og hvornår du har “fred” for hende. Lyder det som en ide?

Jeg ved ikke, om du allerede har fortalt dine lærer om hvordan du har det med H. Ellers ville det være en rigtig god ide at få en god snak med en lærer du føler dig tryg ved. Lærerne ved nemlig også, hvordan man kan hjælpe når børn har det svært med deres forældre.

På BørneTelefonen har vi også noget som hedder en bisidder.

Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der har haft brug for hjælp. En bisidder er en voksen, der kan møde dig, hvor det passer dig: På en café, på biblioteket, i en park eller hvor som helst I to aftaler. Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder der er for at få hjælp. Ikke kun til dig – men også til din søster og familie.

Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår . Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Hvis du og bisidderen beslutter, at du har brug for at mødes, vil det være nødvendigt, at bisidderen ved, hvem du er.

Det er først når du fortæller dine personoplysninger (fx navn eller adresse), at vi kan hjælpe dig. På den måde kan du selv styre, om du vil have hjælp.

Men alt det kan du tale meget mere om med bisidderen. For nu kan du bare starte med at se det som en samtale med én voksen, der kan hjælpe dig endnu mere end jeg kan her.

Jeg håber virkelig at du får en god aftale omkring H så du kan føle dig tryg i hverdagen. Jeg tror på du kan tage de snakke der skal til for du har allerede vist med dit flotte brev at du har mod til at fortælle hvad du har brug for.

Mange kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)