Brev
Venskaber og fremmede
Hej BB!
Min veninde og jeg har en ven, som skriver med fremmede. Vi synes, at det er forkert og vil gerne have hende til at stoppe.
Hun har tidligere været ude for at skrive med en pædofil, men selvom hun har det, fortsætter hun. Vi har prøvet at få hende til at forstå, hvor dumt det er, men hun er helt væk
. De fremmede hun skriver med spørger hende om nøgenbilleder og hendes adresse.
Hvordan for vi hende til at forstå, at det er forkert?
Vi synes det er skadeligt for hendes selvværd, da hun også tit bliver talt ned på af de fremmede.
Hilsen to venner
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej I to 12 årige venner
Hvor er I bare nogle søde og betænksomme venner, som vil jeres veninde det bedste.
I har jo allerede gjort dét, som gode venner gør, fortalt hende at I er bekymret for hende, og gerne vil have hende til at stoppe.
Det er ganske rigtig en "verden", hvor man skal passe godt på sig selv, så man kan undgå uheldige oplevelser.
Jeg tænker, da hun allerede har haft en uheldig oplevelse, så passer hun forhåbentlig ekstra meget på og er forsigtig med at udlevere oplysninger om sig selv og evt. deling af billeder.
Har hendes forældre mon været involveret, da hun skrev sammen med en pædofil og har politiet mon været involveret? Det er jo nogle af de ting man kan gøre, fortælle det til en voksne og melde det til politiet.
Jeg tænker, at I skal tage endnu en snak med hende om jeres bekymring - fortæl hende tydeligt, at I er bekymret for hende og at I ikke ønsker, at hun skal udsættes for flere ubehagelige oplevelser.
Et godt råd kan også være, at I ikke er fordømmende, for så kan det være hun holder op med at tale med jer om sine skriverier for at slippe for jeres fordømmelser. Derfor forhold jer så åbne som muligt og hold fast i jeres bekymring for hendes færden på nettet.
Hvis I efter jeres snak stadig er bekymret, må I overveje om I vil tale med hendes forældre eller med jeres egne forældre.
Til sidst vil jeg endnu engang give jer ros for jeres bekymring og omtanke for jeres veninde - tænk hvis alle havde sådan nogle betænksomme venner :-)
Jeg vil ønske jer nogle gode snakke med jeres veninde, og evt. voksne.
De bedste tanker fra Børnetelefonen