Brev
Veninder, eller?
Hej, jeg er en pige på 12 år.
Jeg vil først og fremmest sige tak for det gode intiativ i har med denne her hjemmeside, hvor i hjælper børn og unge, som har det svært. Jeg tror det er til gavn for mange, ligesom mig, der har et problem.
Mit problem kommer så her: Her når der er lockout “ferie” (eller bare i weekenderne) er jeg begyndt at kede mig, jeg laver ikke så meget andet end at sidde ved computeren. Og så ringer jeg tit til mine veninder og spørger, om de kan være sammen.
Mit problem er bare at det er altid MIG, der spørger. Det er altid MIG, der skal tage intiativet, og så ved jeg ikke helt om det er fordi, de ikke gider mig mere… Jeg synes ikke at jeg har ændret mig det mindste. Fordi her for ca. et kvart år siden spurgte både de, og jeg hinanden. Folk griner stadig med mig (de griner rigtigt) og laver sjov med mig f.eks. i skolen, og folk stoler på mig og fortæller mig personlige ting.
Jeg fik også at vide (for et par dage siden) af en af mine veninder, at jeg var nok den sjoveste person hun havde mødt. Men stadig væk, er der bare ingen der gider spørge mig om vi skal være sammen. Jeg ved ikke hvad jeg har gjort. Er jeg mon for meget? Overdriver jeg med vores venskab, synes DE slet ikke, at vi er venner, og har jeg bare opfattet det forkert.
Jeg er virkelig fortvivlet, om de overhovedet ER mine veninder. Selv min bedste veninde har ikke spurgt mig i LANG tid. Jeg skal altid opsøge dem :'( Nu håber jeg ikke i synes at jeg er smålig, bare fordi de ikke spørger mig. Men i lang tid er der stort set ingen der har villet være sammen med mig. Det er ihvertfald ikke det, de har givet udtryk for. Jeg vil sætte stor pris på, hvis i vil svare 🙂
Hilsen pigen, der kun måske har venner..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 årMange tak for dit brev til BørneBrevkassen og dine søde ord om vores hjemmeside. Det glæder os meget, når vi kan hjælpe børn og unge, som har brug for det.Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at der er rigtig mange på din alder, som synes det med venskaber er rigtig svært… Egentlig lyder det som om, du har nogle søde veninder, som har tillid til dig, og som hygger og griner sammen med dig… Men samtidig kommer du ind imellem i tvivl om, hvorvidt de vil dig, fordi det tit er dig, der skal tage initiativet til at være sammen med dem…Nogle gange kan det jo bare være en tilfældighed, eller fordi man mangler overskud i en periode… Men jeg tænker, at det kunne være en god idé for dig at tage en snak med veninderne… Måske dem alle samlet, eller en for en, alt efter hvad du selv har det bedst med… Nogle gange kan det være nemmere hvis det bare er en, du skal snakke med, så du ikke føler, at det er dem mod dig… Hvis du vælger at invitere en veninde over for at fortælle hende, hvordan du har det, så tænker jeg, det kunne være en god idé at fortælle, hvordan du har det, så det ikke kommer til at lyde anklagende… Fortæl, at det gør dig ked af det, når du skal invitere hver gang… Sig at du føler, at hun måske ikke har lyst til at være sammen med dig, og at det gør dig ked af det…En anden mulighed kunne også være at dyrke nogle andre venskaber mere i en periode… Jeg siger ikke, at du skal helt holde op med at se de gamle gode veninder… Men hvis du nu begynder at bruge lidt mere tid sammen med andre veninder også, så vil veninderne måske vågne op og blive bedre til tage initiativet til, at I skal ses…
Nogle gange er det rart at starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Det kan være rart at fortælle om det til en voksen, man ikke kender, når man skal "øve sig" i at få det sagt. Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er.På BørneTelefonen sidder der rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19.De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.