Brev
uvenskab
Hej bb.
Jeg er en dreng på 12 år som lige har gjort det dummeste i hele verden. Det startede med at jeg fik en kæreste og en af mine veninder også fik en. efter det stoppede jeg vores venskab fordi jeg følte at vi var vokset fra hindanden. Men efter det fordi jeg skriver rap tekster, skrev jeg en Hads rap til/om hende fordi jeg i virkeligheden godt kan lide hende følte jeg mig truet af hendes kæreste.
mit problem er sådan set at jeg vil have vores venskab tilbage (det tror jeg også hun vil) men jeg føler ikke at det bliver det samme fordi hun har en af mine venner som kæreste. Please hjælp mig hurtigt inden det er for sent at redde.
KH. F……. L….
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære F....L.....
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du er træt af, at du har mistet din gode veninde og har lyst til at få hende tilbage. Det er godt, at du blev klar over, hvorfor du skrev den hads Rap til hende, nemlig fordi du følte dig truet af hendes nye kæreste, som også er din ven. Måske blev du i virkeligheden lidt jaolux på ham..? Jeg tænker, at det er godt at blive klar over sine følelser, for så kan du måske også bedre forklare din veninde, hvorfor du skrev den rap, og at du i virkeligheden gerne vil være venner med hende igen. Jeg tænker, at det kunne være en god ide at få hende fortalt, hvordan det hele hænger sammen. Måske går hun også og er lidt uforstående overfor, hvorfor du skrev den rap? Hvis det er for svært at sige det, kan du måske skrive det til hende..?
Jeg forstår godt dine bekymringer, om jeres venskab kan blive det samme, når hun nu er kæreste med din ven. Det er jo svært at vide, men jeg tænker, at hvis du er åben og ærlig, også overfor din ven, så har du gjort hvad du kan for at få dit venskab tilbage. Du skriver, at du også tror, at din veninde gerne vil være venner igen, så måske bliver hun bare glad når / hvis du henvender dig til hende..?
Du er velkommen til at skrive på chatten, hvis du har lyst til at snakke videre med en rådgiver, og så kan du måske også uddybe lidt, hvad det er du føler for din veninde... Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du hellere vil tale direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.