Brev
Uvenner med en veninde
Hej børnebrevkassen
Jeg bliver tit uvenner med min veninde L hun har ligesom fundet start knappen på mig
Hun havde spurgt om jeg vil med ud og gå en tur jeg havde så svaret at jeg skulle hjælpe min far lidt efter skriver hun så at så kunne hun også bare lave videoen selv Så bliver jeg lidt irriteret over at hun kun spørg om vi skal gå en tur og ikke siger at hun også skal lave en video jeg spørg hvorfor hun ikke sagde at hun skulle lave en video så siger hun så surt ( det kunne jo være pisse ligemeget om jeg havde nævnt at jeg skulle lave en video ? )
Så skriver jeg igen Og så skriver hun tilbage at jeg skal lade vær med at lyde pisse fucking sur
Jeg skriver så til hende at det er hende der opfatter det som en sur bedsked og at jeg tager det roligt
Så svare hun slap nu af forhelvede det er dig der er sur og ikke mig
Jeg svare hende i skriver Jeg var rolig før men det er du åbenbart ikke så tag en slapper Hun svare så ikke og jeg skriver igen Nu har du fundet start knappen på mig lige som min storebror også har
Hun svare tilbage og skriver Jeg er fuldkommen pisse ligeglad har ikke tid og du har overhovedet ikke forstand på det du skriver
Jeg hader bare at jeg altid er uvenner med hende men det er hende der starter
Håber du kan hjælpe mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev, jeg kan godt forstå du ikke bryder dig om at være uvenner med din veninde. Du skriver, at du altid er uvenner med din veninde, men jeg tænker på, om der mon ikke er nogle tidspunkter hvor I har det sjovt eller hyggeligt sammen? Det tænker jeg næsten der er, når du stadigvæk har lyst til at være veninde med hende.
Mon I på de tidspunkter, hvor I har det hyggeligt sammen, taler om at I ofte bliver uvenner? Nogle gange kan det nemlig være godt at tale om tingene, når man ikke længere er sure på hinanden. Hvis man taler om svære ting når man er sure på hinanden, ender det ofte med at begge parter bliver endnu mere sure eller irriterede. Hvis dig og din veninde taler om, hvordan det kan være, at I tit bliver uvenner og hvad I kan gøre for at undgå det, så er det en god idé, at I begge fortæller hvordan I selv har det med det. Det vil sige i stedet for at du måske siger til din veninde ”jeg synes, det er dumt at du altid bliver sur og skriver dumme beskeder til mig”, så er det bedre, at du fortæller hende hvad det gør ved dig. Det kunne f.eks. være ”når du skriver til mig at jeg er sur, så bliver jeg rigtig ked af det, fordi det slet ikke sådan jeg føler det inden i”. Når man taler om tingene på den måde, så er det ofte nemmere for den anden part at forstå. Mon du synes, at det giver mening?
Du skriver, at du synes det er din veninde som starter med at være sur eller irriteret, så I bliver uvenner. Måske kan du næste gang det sker spørge hende, om hun faktisk er sur eller irriteret på dig? Nogen gange kan det nemlig godt virke som om, at man er sur, når man f.eks. er ked af det eller skuffet. Måske er det også sådan for din veninde? Når din veninde spørger om du gerne vil med ud at gå en tur, så er hun måske allerede begyndt at glæde sig lidt til I skal ses og gå tur. Når hun så finder ud af, at du ikke har tid i dag, så bliver hun måske lidt skuffet. Hun bliver ikke skuffet fordi du gør noget forkert, men fordi hun allerede havde glædet sig og håbet på at I skulle være sammen. Tror du, at det kunne være sådan for din veninde?
I dit brev lyder det som om, at I sms’er til hinanden. Er det altid når I skriver med hinanden at I bliver uvenner? Nogle gange misforstår man hinanden, når man skriver en sms eller f.eks. et brev, fordi man ikke kan høre hvordan den anden taler eller ser ud. Mange ting kan ofte komme til at virke anderledes, når man skriver det til hinanden i forhold til når man taler med hinanden. Kan det mon være derfor, at dig og din veninde ofte tror at den anden er sur? Hvis du tror at det kunne være en af grundene, så kunne dig og din veninde måske ringe til hinanden i stedet for at skrive sammen hver gang?
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine forslag til hvad du kan gøre. Hvis du har lyst til at tale mere om det, er du også altid velkommen til at skrive til BørneChatten eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det kan også være, at du og din veninde kan ringe sammen til BørneTelefonen, så I begge to kan fortælle hvad der sker og få hjælp til hvordan I kan løse det når I bliver uvenner.
Kærlige hilsner BørneTelefonen