Undenfor

Hej jeg hedder E

Mit Proplem er at jeg synes jeg er blevet holdt meget udenfor på det sidste

og vi har også lige fået en ny piger og jeg er så bange for at hun bliver den seje og jeg er den ensomme

hjælp mig

hvad skal jeg gøre

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære E

Du skal have tusind tak for at dele dit brev med BørneTelefonen. Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, for om den nye pige måske bliver den seje og du den ensomme i klassen. Når der kommer en ny i klassen, synes de andre nogle gange at det er spændende at snakke med den nye. De fleste af os vil gerne være en del af et fællesskab i klassen. I dit brev beskriver du følelser som mange andre unge mennesker kan genkende, nemlig frygten for at blive ensom i klassen.

Du skriver, at du føler dig holdt udenfor på det sidste. Jeg bliver lidt nysgerrig på hvad der er sket i klassen her på det sidste, siden du har fået den følelse? Du siger at der er kommet en ny pige, er der kommet andre nye end hende? Er der nogle der er gået ud? Er der nogle i pigegruppen der er blevet uvenner?

Nogle gange, når der sker nogle ændringer i klassen, så kan venskaberne også ændre sig, det kan godt være forvirrende og man bliver bange for om man bliver ensom og mindre populær. For langt de fleste, er det det der betyder allermest i klassen, at man er populær og har venner. Kunne det tænkes at der andre i klassen der har det på samme måde som dig, og at de også er bekymrede og bange for at blive ensomme i klassen?

Jeg ved ikke, om man kan snakke om dine tanker og følelser hjemme hos dig? Men måske kunne det være en mulighed at snakke med dine forældre om, hvordan du har det i øjeblikket? De fleste forældre vil gerne vide, hvordan deres børn har det? Og de har måske også kunnet mærke, at du ikke er helt dig selv og at du er bekymret?

Det kunne være, at klassen som helhed har godt af at få en snak om, hvordan det er at gå i din klasse... Du kunne jo måske opfordre din klasselærer til en sådan snak? De fleste lærere vil rigtig gerne vide hvordan eleverne har det og hvordan fællesskabet trives? Det er lærerens opgave at sørge for at der er et godt sammenhold i klassen og at alle behandler hinanden godt. Du kan eventuelt give læreren dette link:

http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/Skoletjenesten/Undervisningsmateriale/mobning.aspx#.VlloVSj9roi

 Her kan man finde gode trivselsøvelser som læreren kan lave med hele klassen, her er også en video som læreren kan vise, i videoen viser nogle unge hvor hårdt det er at blive holdt udenfor.

Hende den nye pige i klassen, mon ikke også hun er bekymret og bange for om hun får venner? Mon ikke også hun har samme tanker som dig, at hun bestemt ikke har lyst til at blive ensom i klassen? Måske vil hun blive glad, hvis du henvender dig til hende og foreslår at I leger sammen, hvad tænker du om det?

Hvis du har lyst til at få nogle flere råd end jeg har givet dig her, er du er velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på 111 116, der sidder nogle søde rådgiver klar til at snakke og lytte. Det er helt gratis og du er anonym, det vil sige, vi ved ikke hvem du er.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.