Brev
Træt af klassen
Hej
Jeg er en pige, som er midt i 8. klasse. Jeg har altid været glad for skolen, mine lærere og minne klassekammerater, men på det seneste er det gået ned ad bakke. I 7. klasse fik vi lavet helt nye klasser, fordi der kom en masse nye elever, fra små byer på landet, til vores skole.
Jeg var meget glad for min klasse i 6. Så at skulle skilles fra mine venner var meget hårdt (kom ikke sammen med nogen af mine 4 bedstevenner). Lærerne sagde at de havde haft gode erfaringer med at blande klasser de forrige år, så jeg håbede/troede at jeg ville få det godt i min nye klasse.
7. klasse var et ret godt år. Jeg fik nye venner i klassen. Så jeg gik sammen med dem, mine gamle venner og nogle helt tredje på skift. Når man går med så mange forskellige grupper er det svært at være “rigtig” med, altså tæt knyttet, men jeg havde meget svært ved at finde ud af hvilken gruppe jeg ville satse på og danne et godt fællesskab med. Alle grupper havde dårlige og gode sider.
På et tidspunkt gik det helt galt. Mine nye venner og mine gamle venner kom til at hade hinanden. Jeg var jo glad for begge grupper, så jeg stod ofte bare og så til, når de kastede skældsord efter hinanden. 8. klasse begyndte.
Jeg var ikke venner med mine gamle venner mere. Det var for hårdt at opretholde forholdet for mig, mine gamle venner gjorde ikke den store indsats. Deres personligheder havde også ændret sig en del. Forholdet til mine nye venner og den tredje gruppe var også anspændt. Det var ikke fordi, de ikke ville have mig med i grupperne, de var begge glade for mit selvskab.
Det var mig selv. I perioder ville jeg være så tæt på en gruppe, som muligt, mens jeg andre gange ikke kunne udstå dem. Den eneste jeg var tæt med, var mine barnsdomsveninde. Det gik helt galt lidt før december. Min humør blev meget dårligt. Jeg græd ofte over helt tåbelige grunde, som en stil jeg ikke kunne overskue pga. mit humør.
I juleferien gik det bedre fordi jeg ikke behøvede at spekulere over mine venner fra skolen. Men da skolen begyndte kom det igen. Jeg bliver altid mega træt og ukoncentreret i slutningen af skoledagen og venter kun på at vi har fri. Sådan havde jeg det ikke før i tiden. Jeg fandt undervisning spændende og interessant.
Det værste er frikvarterne. Jeg har ingen idé om hvad, jeg skal foretage mig. Har ikke den store lyst til at hænge ud med mine venner. Jeg har ofte en bog med eller går ture alene rundt på gangene. Frikvarteret er bare en halv time der skal overstås. Atsmosfæren er heller ikke den bedste i vores klasse. Der er meget larm og uro i timerne, det plejede ikke at påvirke mig, men efter jeg blev meget trist, har småting været uudholdelige.
Jeg savner tit min gamle 6. klasse, og mine gamle venner fra før de blev anderledes. Jeg savner vores stærke venskab og gode stunder. Jeg længes efter at få et lige så stærkt venskab igen. Det bedste i ugen er håndboldtræning og sammenspil i et band. Der er ingen fra skolen på mit håndboldhold og kun én fra skolen i bandet, jeg er med i, så der slappper jeg mest af.
Hvad kan jeg gøre for at blive glad for at gå i skole igen? Er det noget der går over af sig selv? Hvordan finder jeg igen nogen, jeg kan holde ud at være sammen med? Håber i kan hjælpe.
Hilsen S…..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S…..
Tak for dit brev, hvor du blandt andet beskriver, hvordan du har oplevet en klassesammenlægning på din skole. Det kan være svært, at finde sin ”gamle plads”, sin gamle status, når flere klasser lægges sammen.
Jeg kan godt forstå, at det har været svært for dig, for, som du skriver, så gik du tidligere i en rigtig god klasse, som du var glad for og hvor du fungerede godt socialt og fagligt. Nu oplever du splid, og uvenskab og du har mistet dine gamle venner og din gamle glæde og begejstring, for at gå i skole.
Har du mon talt med din lærere om det? Det kan godt være, at dine lærere har positive erfaringer fra tidligere sammenlægninger, men det ændrer jo ikke ved, at du ikke er glad for at gå i skole. Jeg tænker, dine lærere gerne vil høre om dine oplevelser med sammenlægningen. Hvis de bliver gjort opmærksom på, hvad der sker socialt i din klasse, så kan de måske ændre på forskellige elevsammensætninger og på den måde ændre, det sociale liv?
Måske er der andre i din klasse, der har det ligesom dig? Jeg tænker, du nok ikke er den eneste, men at det er svært, at tale med andre om, ikke at trives.
Ved dine forældre mon, at du ikke trives i din skole? Hvis ikke, så kunne du måske fortælle dem det? Jeg tænker, dine forældre gerne vil høre om dine oplevelser? Og måske hjælpe dig videre, når og hvis du kontakter skolen.
Du skriver, at du går til håndbold og musik i din fritid. Det lyder til, at du er rigtig glad for det og det kan jeg godt forstå. Der er kun en fra din skole, der også går til musik, så ved disse to aktiviteter, har du ”helle” fra konflikterne og den dårlige stemning.
Måske kan du finde en ven, som du kan holde ud at være sammen med et af disse steder? Jeg ved det ikke løser det andet problem umiddelbart, men derfor kunne det måske alligevel godt være med til at give dig noget mere overskud og glæde i hverdagen...
Du spørger direkte om, jeg tror, det går over af sig selv. Og det tror jeg faktisk ikke. Meget ofte er det sådan, at dårlig stemning i en klasse kræver en bevidst indsats, hvis man skal den til livs. Det er også derfor, jeg i svaret har foreslået dig at få nogle af de voksne omkring dig på banen.
Håber du kan bruge nogle mine råd, eller så er du velkommen til at skrive til UngeChatten her på hjemmesiden eller til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Held og lykke, og mange hilsner BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.