skole ps. nu hjælper i mig fadme!!!!

hej
jeg er en pige på 12 og i min ksole føler jeg ingen kan lide mig fordi de aldrig spørg om vi skal være sammen det er ALTID mig og hver gang der er gruppearbejde vil ingen være sammen med mig og hver gang vi spilelr fodbold bliver de første vælger og anden vælger og så fordi vi er ullige for den sidste der ik bliver sagt ik få lov til at være med og det er altid mig der ik må vær med!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, Tak for dit brev, du har sendt til BørneBrevkassen. Jeg er ked af, at der gik så lang tid fra du skrev, til du fik svaret... Du beskriver, du har det svært i skolen, hvor det er din oplevelse, at ingen kan lide dig, fordi de ikke spørger dig, om I skal være sammen. Det lyder heller ikke rart, så det er godt, du prøver at finde ud af, hvordan der kan ændres på det. Mon det er en mulighed, at du taler med dine forældre om det? Jeg kan ikke vide det, men jeg gætter på dine forældre gerne vil være med til at tage kontakt til skolen, så de sammen kan skabe nogle rammer, der er gode for dig.

Eller kunne det være en mulighed, at du beder en lærer om en snak? Er der eventuelt en, du er ekstra tryg ved, som du kan dele dine oplevelser med? Det er jo de voksnes ansvar (både lærere, forældre og skoleledelse) at det er okay at gå i skole for alle elever, og at der er en plads til alle i klassens fællesskab. Hvis det ikke fungerer, så må de voksne på banen og arbejde på at ændre på at få stemningen i klassen god igen.

Jeg tænker på, om du mon kan huske en situation, hvor du havde det rigtig dejligt med nogen fra din klasse? Hvad skete der? Hvad lavede I? Hvad gjorde du? Kunne du mon prøve at gentage noget af det du gjorde den gang? (Evt. med støtte fra dine forældre?)

Måske kan du tænke over, hvem i din klasse, du særlig godt kan lide, og kan du eventuelt komme i tanke om noget, du kunne tænke dig, I skulle lave sammen? Fx en tur på biblioteket, se en film sammen, eller bare hyggesnakke.
Du er naturligvis altid velkommen til at rette henvendelse til BørneTelefonen på 116 111, der er altid en voksen, der gerne vil tale med dig. Venlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.