Brev
piger i klassen.
hej….
jeg er en pige der går i 6 klasse på en lille skole der ikke har parallelklasser. min klasse er meget lille vi er 15 elever 9 piger og 6 drenge. jeg har prøvet at komme ind i en pigegruppe på 6 piger det lykkedes lidt. jeg havde en vildt god ven i klassen men hun flyttede skole.
det er som om de ikke gider mig der var engang en fra pigegruppen der kaldte mig dum som en dør. jeg tror ca. jeg har prøvet at komme ind i pigegruppen i et år……
men så de sidste 2 piger der ikke var med i gruppen er så kommet med og det provokerer mig virkelig meget at de kom med også selvom at pigegruppen har været med til at mobbe en af pigerne.
Vh pige 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tusind tak for dit brev. Jeg vil gøre, hvad jeg kan, for at hjælpe dig lidt på vej.
Du skriver, at du har prøvet, at komme ind i gruppen i et år. Det er lang tid. Jeg kan godt forstå, at det er rigtig hårdt at føle, at du som den eneste er udenfor pigegruppen. At en af pigerne endda taler grimt til dig, gør det bestemt ikke lettere!
Har du forsøgt, at tale med pigerne om det? Eksempelvis kunne du gå til en af pigerne, måske den du stoler mest på, og fortælle, at du enormt gerne vil være venner med dem. Du kan også fortælle, at du er ked af, at blive holdt udenfor. Og at det faktisk fylder rigtig meget for dig.
Tit hjælper det nemlig at tale om tingene, og måske har de ikke været klar over, at du rigtig gerne vil være med i gruppen.
Det kan føles tungt, at gå alene med de oplevelser og frustrationer du beskriver, og jeg synes derfor også, at det ville være en god idé, at du gik til din lærer eller forældre.
Det lyder nemlig også som om, at der er opstået en usund kultur i din klasse, der giver en oplevelse af, at der ikke er plads til alle. Jeg tænker ikke, at du er den eneste, der synes det er svært. Derfor er det også vigtigt, at I får hjælp til at ændre det. Det er de voksnes ansvar, at klassen er tryg for alle.
Måske har I en god lærer, som du stoler på og er tryg ved? Måske kan du gå til hende/ham og fortælle, at du synes det er lidt svært at komme ind i pigegruppen.  Det kan være din lærer har nogle gode råd, og ellers kan han/hun tage en snak med alle pigerne i din klasse og sørge for, du også bliver inkluderet. Hvad tænker du om det?
Jeg deler også en link til vores side om venskab. Her kan du finde videoer og råd, der måske kan hjælpe dig.
Hvis du har lyst til at tale med nogen, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111. De taler med rigtig mange børn og unge om venskaber, så dem kan du helt trygt ringe til. Ellers er du selvfølgelig også altid mere end velkommen til at skrive til os igen. Vi lytter og hjælper gerne.
Du har jo allerede taget første skridt, ved at skrive herind. Det viser, at du både er modig og stærk! Du lyder som en rigtig god veninde, og jeg håber, at du har kunne bruge mit brev. Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen BørneTelefonen.