Brev
min veninde gør mig sur og ked af det
hej børnetelefonen.
jeg har den her veninde og vi har snart været venner i 2 år, men jeg føler hun begynder at styrer mig. Hun bliver ved med at drille mig og når jeg siger stop stopper hun ikke. jeg ved godt at det er bare sådan noget veninde drillerier, men jeg syntes at det er ved at blive for meget.
hun siger hele tiden at jeg er sur men det er jeg ikke men jeg bliver sur når hun siger at jeg er sur. hun bliver også sur hvis jeg er sammen med andre piger, hun siger også hele tiden at jeg ikke må have andre venner end hende og at det er hende der er vigtigst, men hun har selv alle mugelige andre venner. hun viser også bileder af mig til alle drengene i klassen og siger alt mugligt om mig.
lige meget hvad jeg gør så bliver hun sur på mig og jeg bliver så ked af det hele tiden. hun skal også bestemme over mig og det er virkelig irriterende. hun gør mig virkelig ked af det og dræner mig for energi ,fordi der er hele tiden at vi skal snakke om hende og hendes problemer. hun bliver også sur på mig hvis jeg snakker om noget forkert.
hun er også voldelig og for mig nogle gange, hun skubber mig, giver mig lussinger med hendes hansker, sparker mig og kaster bolde efter mig. nogle gange ser jeg også at hun skriver grimme ting om mig, og jeg bliver bare så ked af det.
hvis jeg slår mig så griner hun bare af mig og siger at jeg er dum.
jeg har sagt det til mine forældre men de siger bare at hun gøre det for sjov. men det er det ikke mere.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11-årige pige.
Tusind tak for at skrive herind. Du beskriver meget klart om, hvordan din veninde er overfor dig. Det lyder  ikke rart og jeg kan virkelig godt forstå, at du er blevet træt af det.
Du skriver, at du har fortalt det til dine forældre, det synes jeg er mega godt, at du har gjort, men jeg kan læse, at de vist ikke helt har forstået, hvor alvorligt det er.
Jeg vil alligevel foreslå dig, at prøve at fortælle dem det engang til. Måske har dine forældre ikke hørt helt ordentlig efter sidst, eller måske har de tænkt at fordi det er din veninde, så er det for sjov. Men det er ikke sjovt for dig og det vil jeg prøve at hjælpe med, at få dem til at forstå.
Jeg vil forslå, at du en dag siger til dem, at du har noget, du gerne vil tale med dem om, men at du har brug for at de har god tid til at sætte sig sammen med dig, så de evt. ikke laver noget andet samtidig.
Når I så sidder sammen, kan du prøve at fortælle dem, at din veninde og det hun gør ved dig, er ligesom en ballon. Hver gang hun gør noget ved dig eller siger noget grimt om dig, så vokser den ballon indeni dig og du bliver mere og mere ked af det og drænet for energi.
Fortæl at du siger det nu, inden ballonen en dag springer. Jeg kan nemlig blive bekymret for, hvordan du får det, hvis din veninde, bliver ved med at være sådan overfor dig.
Har du mod til at prøve det? Du må også gerne vise dem mit svar til dig, så de kan læse, hvad jeg skriver til dig.
En anden ting jeg synes, du skal prøve at gøre, er at tale med en voksen på din skole omkring din veninde. Måske er der en lærer eller pædagog, som du er glad for og som du tænker, du kan fortælle det til.
Måske kan din lærer og dine forældre tale sammen med dig til et lille møde på skolen. De skal vide, at du faktisk føler dig voldeligt behandlet: Din veninde giver dig lussinger med hendes hansker, sparker dig og kaster bolde efter dig. Hun skriver også grimme ting om dig en gang imellem. Det er ikke i orden. De voksne på skolen skal sørge for at alle børn har det godt. De skal hjælpe dig, så du har det godt og de skal hjælpe din veninde, så hun stopper med at være sådan.
Jeg håber, at du kan bruge mine forslag. Du må også altid gerne ringe ind til os på BørneTelefonen på nummer 116 111, eller skrive igen, hvis du har brug for det.
Jeg synes virkelig at du er modig, at du siger stop til din veninde og jeg tror på, at det mod du har, kan du bruge til at tale med de voksne, som er omkring dig.
Mange hilsner og knus
BørneTelefonen