Brev
Mit hovede er fyldt med tanker
Her for tiden har jeg det ikke så godt. Jeg er rigtig gode venner med den her pige, som er sød osv. men vi kommer rigtig tit op at skændes over små ting. Vi skulle fx skrive en sang til noget, jeg og nogle andre fra klassen havde aftalt det. Så skriver hun til mig fordi hun syntes det er nederen at jeg ikke har inviteret hende. Hun begynder at blive sur når jeg siger at det bare fordi at vi kun vil være os 4, som det var fra starten, men i sidste ende kommer hun med.
Så her for nylig havde jeg og hende aftalt at vi skulle på stranden sidste skoledag, og måske invitere nogle andre. Jeg finder så ud af, at der er blevet oprettet en gruppe på snapchat for dem som skal med på stranden, men de skal så også sove sammen bagefter. Jeg syntes selvfølgelig at det er nederen at jeg ikke har fået noget at vide og bestemmer mig så for at skrive til hende og spørge hvad det går ud på.
Hun begynder så på at sige jeg er fornærmet og jeg overdriver over sådan en lille ting. Jeg prøver at sige på en sød måde at hun godt kunne have fortalt mig det, så jeg ikke skulle finde ud af det via. en ven, for jeg følte lidt at hun ikke ville have mig med og det var en hemmelighed.
Vi går også til fodbold sammen, hun er næsten lige startet. En af vores andre veninder går også til fodbold. Her idag spørger jeg så min anden veninde om hun vil følges, for jeg kan tydeligvis føle at hende den første er sur på mig. Min anden veninde kommer ikke, der er ikke nogen grund. Vi har nuværende lige haft online time, så jeg spørger hende min veninde, som ikke er sur på mig om hun vil snakke, men hun snakker med hende som er sur på mig. Jeg spørger om jeg må være med i opkaldet, og det må jeg så ikke.
Jeg føler virkelig at hele verden har vendt sig imod mig. Jeg forstår ikke hvad hende den ene er sur over. Men jeg har undskyldt for at jeg “Overreagerede”
Problemet er at jeg også har haft det på den samme måde mange andre gange før, og for ca. 2 år siden cuttede jeg. Jeg har endda massere gange overvejet selvmord. Det virkelig nederen at have det sådan, men her for tiden skriver jeg med en dreng, som bor tæt på mig. Jeg syntes virkelig han er sød og er måske lidt lun på ham. Føler bare lidt at jeg måske går glip af noget hvis jeg ikke er på den her jord længere.
Hjælp mig!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære pige.
Hvor er det bare godt at du nu skriver ind til os på BørneTelefonen og på den måde får delt dine tanker og følelser.
Det kan virkelig være vanskeligt med veninder til tider. Man er som veninder meget tætte på hinanden, og man kan være meget følsom i sine teenage år. Venskaber betyder ekstremt meget, så når de ikke “går godt”, vil det bestemt fylde meget, som du oplever nu.
Når man føler sig holdt udenfor eller ikke “god nok”/”elsket nok” af sine veninder, gør det rigtig ondt. Og man tænker måske “hvad har jeg gjort galt?” Og “er der mon noget galt med mig?”
Men oftest kan man mærke en afvisning og negativ kemi imellem sig selv og sine veninder grundet misforståelser. Man får måske ikke snakket ud og fortalt hinanden, at det man lige sagde og gjorde måske ikke var ment så ondt, som det blev til. Eller også har man måske fået såret sin veninde, holdt hende udenfor eller andet, uden at man er klar over det. Man kan netop også gøre det med vilje grundet noget, som man selv er ked over. Og derfor vil man måske “give igen”.
Derfor er det så vigtigt, at man er åben og ærlig omkring sine følelser. Det bedste er, at man kan sige til hinanden, at man er rigtig ked af det, føler sig udenfor, ikke føler sig god nok osv. osv.
For så kan den anden komme med en forklaring og/eller have mulighed for at gøre noget anderledes en anden gang. På den måde kan man mange gange blive gode venner igen. Lige så vigtigt det er, at man er ærlig, når man er ked af det og får snakket ud om det – lige så vigtigt er det, at man kan tilgive hinanden.
Kan du måske snakke med hende din veninde om det hele og få forklaret hvor meget jeres venskab betyder for dig? Så kan I måske få “renset luften” og starte på en frisk?
Hvis tingene ikke bliver bedre, og man oftest føler sig såret og er uvenner med sin veninde, så skal man nogle gange også overveje om man måske har brug for at bygge nogle nye venskaber op i stedet for. Det er aldrig for sent at få nye veninder.
Det er en god ide at snakke med en voksen om dine tanker om “ikke at skulle være her på jorden mere” og om din selvskade. Det er nemlig oftest sådan, at man gerne vil væk fra det hele, når tingene gør for ondt. Eksempelvis når man bliver uvenner med sine venner. Men det er aldrig en god løsning. Der er så meget andet godt, at leve for. Som sagt kan man finde nye venner, og du har måske også en sød familie og nu en sød flirt?
Tro mig… Selvom tingene gør ondt og føles hårde lige nu – så vil dit liv se helt anderledes om ganske kort tid. Livet er langt. Der vil både være gode perioder og dårlige perioder. I de dårlige perioder er det vigtigt at du omgiver dig med mennesker, som elsker dig, og som kan støtte dig.
Har du måske ikke en sød tante, en god skolelærer eller måske dine forældre, som du kan snakke med omkring din veninde? Og som du generelt kan søge lidt støtte og omsorg ved, når det hele føles trist?
Man kan desværre blive afhængig af selvskade/cutting. Det kan blive et “redskab” til at tackle problemer med. Men det er langt fra et godt redskab for dig eller for nogen som helst andre. Det kan som sagt gøre dig afhængig og kan ikke fikse de egentlige problemer, som ligger bag. Når man er ung som du, er der mange ting som der fylder indeni. Det kan være rart at snakke med voksne, som forstår og som er vant til at snakke om de problemer, som kan fylde i unge pigers liv.
Kender du måske LMS? Her sidder der voksne rådgivere, som du gratis og anonymt kan snakke med. De sidder parate til at give gode råd til unge piger, som eksempelvis har tanker om selvskade. Det vigtigste er, at du får delt dine tanker og følelser med en voksen, som lytter. Hvis du vil læse mere, kan du klikke på dette link: LMS
Til sidst vil jeg ønske dig alt det bedste fremover. Vi er her for at hjælpe dig, hvis du får brug for os igen her på BørneTelefonen.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.