Brev
Min bedste veninde
Kære BørneBrevkasse.
Jeg har en bedste veninde, som er meget sød. Vi er desværre ikke så tit sammen efter skole, fordi hun går til rigtig meget. Så vi er mest sammen i skolen. Men her for tiden har hun været meget sammen med en anden pige. Min bedste veninde siger at jeg bare kan være med, men jeg finder på en undskyldning om at jeg skal noget andet, fordi jeg ikke bryder mig om hende den anden. jeg synes hun er virkelig irriterende og barnlig.
Hun kan sige de ondeste ting til mig, og det virker som om hun hader mig. Derfor gør det mig ked af det at min bedste veninde er sammen med hende, for så kan jeg jo ikke være med. Jeg vil gerne fortælle min bedste veninde hvordan jeg har det med den anden pige, men tør ikke rigtigt, da hun jo er veninde med hende 🙁 Jeg håber virkelig I kan hjælpe, for jeg føler mig ensom uden min bedste veninde 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”pige på 13 år”.
Mange tak for dit brev.
Det er aldrig rart at føle sig ensom, og specielt ikke når det er fordi, man savner en, som man holder meget af…
Du fortæller i dit brev, at din veninde ikke har så meget tid, fordi hun går til rigtig mange ting. Går du mon selv til noget…? Man kan tit føle at andre aldrig har tid, hvis man selv bruger meget tid på at vente… Måske kunne nogle af de interesser din veninde har, også være noget for dig…?
Du skriver i dit brev ikke noget om, hvorvidt du har mange andre veninder, men det kunne også være, at det kunne være rart for dig, at have nogle andre veninder, som du kan bruge tid sammen med, når din bedsteveninde ikke har tid…? Ville det være muligt for dig, tror du..?
Jeg tænker, at det måske kunne være en god idé at fortælle din veninde, hvordan hende den anden pige er overfor dig, og at det er derfor, at du bruger en undskyldning overfor dem… Måske din veninde kan snakke med hende, så I kan være sammen alle tre nogle gange…?
Jeg kender jo slet ikke pigen, men hvis hun siger de ondeste ting om dig, så gætter jeg på, at hun nok har meget på spil og at hun måske er bange for at miste jeres fælles veninde...? Så hvis I nu fik talt sammen og hvis det kunne blive tydeligt for hende, at hun ikke behøver føle sig truet, så vil jeg tro, at det vil lette meget på forholdet..
Jeg kan godt forstå at du gerne vil være sammen med din veninde, når hun er så sød, som du fortæller. Måske du kunne spørge hende, om I nogle gange kunne være sammen bare jer to uden hende den anden…? Ved hun mon, hvor meget hun betyder for dig…? Hvis du fortæller hende, hvor meget hun betyder for dig, vil hun måske få øjnene op for, hvor meget du savner at være sammen med hende…
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111 eller UngeChatten, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.