Brev
kærelighed og venskab
hej…
For et par måneder siden fortalt min veninde mig,at dregene fra hendes klasse havde lånt/stjålet hendes mobil, og der var nogle billeder af mig. En af dregene synes jeg var meget pæn. så til en træning fortalte hun mig om dregen og han fik mit nr. og jeg fik hans. vi begynde at skrive sammen. men efter noget tid ville han ikke skriv mere.
jeg tænkte `fuck ham´ for jeg var begyndt at kunne lide ham, så jeg var meget indebrand. for et par dage siden, fortalte min veninde mig en anden historie end den oven over:
hun sagde at han kom over til hende en dag og de begynde at snakke om kærester og sådan noget. han sagde at han god gad og have en kæreste. og hun viste ham så nogen billeder af dem vi går til hånbold med. han synes så jeg var pænest. jeg føler mig enormt inden brand og brugt på en måde. jeg er meget sur på min veninder og ham dregen.
og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre med min veninde:'(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev, hvor du beskriver en situation, hvor din veninde har talt om dig og vist billeder, fra jeres håndboldtræning til en dreng, der gerne ville finde en kæreste.
Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig lidt misbrugt af din veninde. Det er ligesom, hun ” bag din ryg” har talt med ham og vist ham billeder. Jeg tænker, du måske føler, at det er svært for dig, nu at have tillid til din veninde?
Har du mon tænkt på, hvorfor hun gør, som hun gør? Tror du hun er interesseret i at være kærester med ham? Eller tror du bare, at hun måske blev grebet af stemningen og ikke rigtig fik tænkt sig om?
Jeg tænker, jeres venskab må betyde meget for dig, når hun sårer dig, når hun snakker med drengen om dig. Har du mon fortalt hende, hvor meget jeres venskab betyder for dig?
Du spørger, hvordan du skal forholde dig til din veninde, efter det der er sket, og jeg tænker, at du nok er nødt til at tale med hende om det. Kan du mon fortælle hende, hvordan du oplever det, og se om ikke du kan få hende til at forstå, hvad du føler, når hun taler om kæresteforhold og viser billeder, uden du ved noget om det.
Jeg tænker, du godt kan spørge hende, om ikke I kunne aftale, at I fremover ikke taler med andre om hinanden uden den anden ved det.?
Håber du kan bruge mine råd, ellers er du velkommen til at skrive igen eller ringe hertil. Held og lykke med dit liv.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.