Brev
Jeg stoler ikke på drenge mere.
Jeg har en ven som jeg har kendt lige siden jeg var helt lille. Vi blev født samme dag og vores mødre er bedste veninder. Da jeg var lille havde jeg ikke andre venner en ham, og han beskyttede ig mod de andre børn. han legede med mig og opmundtrede mig. Han var min bedste ven.
Jeg flyttede til en anden by og fik mig nye venner. Pige venner. Hver år ser vi hinaden omkring vores fødselsdag og udvæksler gaver. Jeg sover hos ham en nat. Vi holder også nytår sammen og nogle gange sommer ferie.
I går sov jeg hos ham. Han forslog at vi bare sov i hans seng begge to, siden den er meget bred. Det havde jeg det fint med. Vi havde dog hver vores dyne og pude. Efter at jeg, på badeværelset, havde skiftet til nattøj, satte vi en film på og så den i sengen. Han sov selv kun i siner boxershorts. Da filmen sluttede, skrev han lidt med en af sine venner og jeg prøvede at falde i søvn. Efter en halv times tid lagde han telefonen væk og lagde sig ned. Det tager meget altid langtid at falde i søvn, men jeg kunne mærke lyset fra hans mobil baf mine øjnlåg.
Efter vi havde ligget lidt mærkede jeg pludselig at han rørte ved min arm. Jeg troede ikke at det var med vilje, så jeg ignorerede det bare. Men åbenbart sikrede han sig bare at jeg sov, og efersom han ingen reaktion fik, rørte han mig igen. Forskelige steder. Maven, op af benet mit ansigt og han strøg også mit hår. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre så jeg lod bare som om at jeg sov.
Han begyndte at ryste og stønne. Så begyndte han at røre mine bryster. Jeg var bange, så jeg lodes stadig som om jeg sov, men lagde min arm beskyttende over mit bryst. Han prøvede at flytte den forsigtigt, men jeg begyndte at røre på mig, så han besluttede sig at lade hver så jeg ikke vågnede.
Så mærkede jeg lyset fra hans mobil igen, men denne gang var det rettet direkte imod mig. Jeg ved ikke om han filmede mig eller tog billeder af mig, men jeg tror bare at han lyste på mig. Han fjernede halvdelen af mn dyne så han kunne så hele min krop. selvom jeg stadig havde nat tøj på. Lyset slukkedes og han lagde dynen på plads. Efter et stykke tid begyndte han at snorke, så jeg turde først der at vende mig væk fra ham. Jeg var i shock og rystede over hele kroppen. Jjeg sov ikke hele natten.
Da det blev morgen turde jeg ikke at vække ham. Jeg løb ud og tog tøj på og løb neden under. Det skal siges at hans forældre ikke var hjemme. Kun hans lillebror og en ven af familien der skulle passe dem i den uge deres forældre tog til Rom. Hans bror sad i sofaen med sin telefon. Jeg valgte at opføre mig naturligt, så jeg sagde godmorgen til ham og hentede min telefon som jeg havde glemt i min jakkelomme.
Jeg skyndte mig at skrive til min mor at hun skulle komme og hente mig, så naturligt som muligt. Jeg brugte den undskyldning at han havde en aftale snart. Det ville tage hende en time at køre her hen, men hun skrev at hun var på vej. Deres ‘caretaker’ kom op fra kælderen hvor deres gæsteværelse ligger. Vi lavde morgenmad og jeg snakkede med hende naturligt, som om intet var sket. Lidt efter kom min ven ned, han var vågnet og kom for at spise. Han opførte sig normalt, så det samme gjorde jeg. Bortset fra at jeg prøvede at undgå at røre ham.
Min mor hentede mig og jeg sagde farvel uden at kigge mig tilbage. Jeg vil sagtens kunne komme mig over at nogen rørte mig og ‘gokkede dem af’ ved siden af mig, men jeg kan virkelig ikke komme mig over at det var HAM der gjorde det. Han har altid været det for mig, og altid beskyttet mig. Jeg troede at han var min besteven, men msåke er jeg ikke andet end et sexlegetøj for ham. Jeg er blevet svigtet, knust og talt bag om ryggen på af så mange drenge, men min politik har altid været: Sådan er de fleste drenge, men så er der sådan nogle som O. Men nu stoler jeg ikke engang på ham mere.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er nødt til at se ham igen om 20 dage når jeg skal konfimere, og jeg slipper heller ikke uden om sommerferier og nytår og såden. Jeg har virkelig ikke lyst til at se ham igen. Jeg har mest af alt lyst til at smide en mursten i hovedet på ham og aldrig se ham igen. Efter at det skete begyndte jeg bare at hade ham. At se alle hans fejl. Rasisme, homofobi, aggresivitet.
Men vores forældre er så gode venner. Min lillebror og hans lillebror er også bedste venner. Jeg kan ikke ødelægge det for dem. De har ret til at se dem igen. Jeg kan heller ikke fortælle nogen om det. det tør jeg ikke. Jeg stoler bare ikke på drenge nogensinde igen. Jeg har mistet alt tilled. Så snart man kommer tæt på dem, stikker de en i ryggen. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du skriver og fortæller om den oplevelse du har haft. Jeg forstår rigtig godt, at du føler at din ven har misbrugt din tillid, hvilket han også har. Han troede du sov, men selvom du havde sovet og ikke opdaget noget, synes jeg bestemt ikke, at det er i orden det han gjorde.
Jeg ved ikke hvilke følelser han har for dig, men han har åbenbart haft lyst til at røre ved dig. Det er der jo i sig selv ikke noget galt med, hvis to godt kan lide hinanden og er helt enige om at røre ved hinanden. Men når det ikke er noget I havde aftalt er det et overgreb og meget forkert af din ven.
Jeg forstår godt, at du kan få den tanke at "sådan er alle drenge åbenbart". Jeg er dog ret overbevist om, at det langt fra er alle drenge som vil overskride dine grænser. Måske synes mange drenge, at du er tiltrækkende, men det er ikke det samme som, at alle ville misbruge din tillid - hvad tænker du mon om det?
Det er svært at vide, hvordan din ven har det med det han gjorde. Jeg gætter på, at han kan være flov over det og måske håber at du ikke opdagede det? Mange drenge i din alder, som ligger så tæt ved siden af en pige, vil nok få lyst til at røre ved hende. Men, det er absolut ikke ok - det er det bestemt ikke, når du ikke har givet ham lov.
Jeg tænker, at du for at passe på dig selv fremover, måske skal undlade at sove i samme seng som en jævnaldrende dreng, med mindre han er din kæreste. Det var noget I kunne gøre som børn, fordi I dengang ikke havde fået vækket jeres seksualitet endnu, men det er nok sværere nu.
Måske tænker du, at det er ærgerligt, at jeres venskab skal slutte på denne måde? Det kan sagtens være at jeres venskab aldrig bliver som før, og jeg kan sagtens forstå, at det svært at tænke på, at du nok skal se ham igen.
Men uanset om jeres venskab slutter her eller ej, så vil det være bedst hvis du taler med din mor om det der er sket - selvom det er svært. Det kan også være en anden du har tillid til. Mon, du har mod på det? Du har i hvert fald haft mod til at skrive herind til os, så måske kan du igen tage mod til, og fortælle din mor hvad der er sket?
Dels skal dine forældre og hans forældre vide, at det ikke længere går at I sover sammen i samme seng. Dels tænker jeg også, at han bliver nødt til at få at vide at han har overtrådt dine grænser og at man ikke behandler sine veninder på den måde. Hvis du nu starter med at sige det til din mor, kan hun jo nok snakke med hans mor om det bagefter og de to må finde ud af, hvordan I kommer videre, så du enten kan holde ud af være sammen med ham til konfirmation osv. eller du kan slippe for at han er tilstede? Hvad tænker du om det?
Du kunne, måske vise det gode brev du har skrevet herind til din mor, hvis det er svært at sige det? For det er vigitigt at du har nogen at fortælle det til og tale med om hvordan du har det. Det er også vigtigt, at din ven finder ud af og forstår, at han har overskredet dine grænser - så han ikke gør det igen.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil tale mere direkte med en rådgiver om det først.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.