Brev
Jeg har det virkelig svært
Navne er anonymiseret af redaktionen
Kære børnetelefonen.
Jeg er en 18-årig pige, der går i 2.g i gymnasium. Jeg har det virkelig dårligt i min klasse og jeg føler mig hverken set, hørt eller værdsat af nogle fra min klasse. Det har været så slemt på et tidspunkt så jeg har modtaget nogle ret lede beskeder på sociale medier. Jeg er også 100% sikker på, at de snakker dårligt bag min ryg flere gange om dagen:
Mit spørgsmål går på om det mon er for sent at skifte gymnasium? Eller om jeg må bide tænderne sammen og så bare kommet igennem det sidste år. Jeg håber du kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
L
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L.
Tak for din henvendelse, godt at du ikke går alene med dit problem, men søger hjælp og vejledning hos BørneTelefonen.
Først og fremmest skal du vide, at vi her på BørneTelefonen, får daglige henvendelser fra børn og unge som oplever at blive mobbet, præcis som dig. Du er ikke alene, og der er hjælp at hente.
Du fortæller også om mobning på digitale medier, hvilket er en alvorlig krænkelse, som på ingen måde er acceptabelt.
Først vil jeg spørge dig om du har snakket med dine forældre om mobberiet? Eller måske din klasselærer? Jeg spørger fordi, jeg tænker, at det må være svært at stå med alene. Faktisk er det sådan, at mobning altid er et voksensansvar, og derfor er det også vigtigt, at du oplever at blive hjulpet af nogle voksne omkring dig.
Det kan måske lyde lidt mærkeligt, når man er fyldt 18 år og dermed er blevet ‘voksen’ selv. Men for at stoppe mobning, er det vigtigt, at der er nogle der arbejder med fælleskabet.
Det er ikke din skyld, at du bliver mobbet. Du har ikke gjort noget, der gør at det er okay. I stedet lyder det som om, at du går på et gymnasium, hvor der ikke er plads til alle i fællesskabet. Og det er ikke i orden. Det skal der gøres noget ved.
Det er først og fremmest din lærers ansvar, at du har det godt i skolen. Derfor er det også vigtigt, at din lærer ved, hvordan du har det. Hvis han/hun ved det kan hun hjælpe dig med at ændre det. Du kan også starte med at tale med dine forældre om det. Så kan de støtte dig i, at få talt med gymnasiet om behovet for ændringer i fælleskabet. Hvad tænker du mon om det?
Hvis du ikke ønsker, at fortsætte i din nuværende klasse, vil jeg anbefale dig, at kontakte din studievejleder på gymnasiet, han/ hun kan hjælpe dig.
Bed studievejlederen om en tid hvor I kan snakke sammen om dine vanskeligheder, tag dine forældre med, hvis du mener det kan være en hjælp for dig.
Studievejlederen ved om det er en mulighed for dig at skifte til et andet gymnasium og hvis studievejlederen ikke ved det, kan han/hun undersøge det for dig og give dig et svar, til jeres næste samtale.
Det lyder som om, at du har skulle bide tænderne sammen længe allerede. Derfor kan jeg også godt forstå, hvis du ha rtil at undersøge andre muligheder. fortjener at blive behandlet godt. Du fortjener at blive både set, hørt og mødt med respekt.
Når du har talt færdigt med studievejlederen, vil jeg anbefale dig at mærke efter, hvad er er den rigtige løsning for dig.
Det at du har kontaktet os, viser overskud og et ønske om forandring. Det er rigtig godt, for det kan du bruge i din videre rejse mod et eventuelt andet gymnasium.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående svar til noget. Hvis du har brug for yderligere støtte er du naturligvis velkommen til at skrive eller ringe til os igen.
BørneTelefonen ønsker dig alt det bedste og sender dig et stort kram.
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.