Skoleproblemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 18 år.

Det lyder til, at der ikke er en særlig sund kultur i din klasse. Dit problem er meget forståeligt og jeg kan sagtens forstå, at det ikke er rart at have timer sammen, når stemningen er, som den er.

Det er godt at du ikke er alene og at du har en god omgangskreds på dit gymnasium. Jeg kan samtidig godt se, at det ikke er rart, at I bliver set ned på og der ikke rigtig er et sammenhold i den store klasse.

Kunne jer fra musiklinjen måske tage initiativ til, at I alle sammen kunne lave noget i fællesskab? Det kunne være at I kunne holde noget forfest med spisning inden en gymnasiefest, eller I kunne tage til en koncert sammen, biograftur eller lignende. Hvis I er nogle stykker fra musiklinjen, der tager initiativ til at lave noget fælles og rækker en hånd ud til resten af klassen, så kunne I gøre det tydeligt, at I gerne vil dem og I gerne vil styrke klassefællesskabet.

Måske dem fra matematik-linjen også tænker, at I ikke gider dem? Det er slet ikke sikkert, at det er sådan det hænger sammen, men det kunne måske være værd at overveje. Hvis de virkelig ikke gider jer, så er de måske heller ikke værd at bruge tid på. Så kan du prøve på at nyde at være sammen med dem du godt kan lide og få et fedt sidste år i gymnasiet med nogle søde mennesker.

Jeg er med på, at det ikke løser problemet, men hvis der en decideret ubehagelig stemning i klasseværelset, så synes jeg, at I skal tage fat i jeres lærer igen. Det er også lærernes ansvar, at der bliver skabt en god stemning i klassen, hvor alle behandler hinanden med respekt. Det er faktisk et lovkrav at alle gymnasier har en mobbestrategi, som skal fremgå på deres hjemmeside! Og det er uanset om der er tale om mobning af en enkeltperson eller af en gruppe. Lærerne kan selvfølgelig ikke gøre jer til bedste venner, men de kan hjælpe til med at få skabt en bedre stemning, når I har undervisning.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe jer lidt i den rigtige retning og jeg håber endnu mere, at dit sidste år i gymnasiet bliver godt. Gymnasietiden er en fed tid, så det gælder om at nyde den, og det skal man gøre med de mennesker, der gerne vil én og på de mennesker man selv godt kan lide.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.