Jeg føler mig kedelig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller, at du synes, det er svært at byde ind med noget, når du er sammen med andre end din veninde.

Du skriver, at du føler dig som en kedelig person, der ikke kan finde på noget at snakke om, når du f.eks. er sammen med dine klassekammerater. Jeg synes ikke, du lyder spor kedelig - tværtimod tænker jeg, når jeg læser dit brev, at du lyder som en person, der tænker over tingene - en person, der er god til at lytte (og det er en rigtig god egenskab at have) - en person, der gerne vil de andre....

Mon du kan genkende noget af det..?

Samtidig kan jeg godt forstå, du synes det er træls, når din bedste veninde f.eks. ikke er i skole - For så bliver du måske både sårbar og ensom (?) - er det mon følelser du kender..?

Jeg tænker, at det er rigtig godt at du har skrevet til BørneBrevkassen - for jeg vil gerne hjælpe dig. Jeg tænker nemlig, at det ikke må være rart at gå rundt og føle sig kedelig og uinteressant.

Jeg tror, det måske kunne være en god idé, hvis du prøvede at få et andet "billede" af dig selv. Et billede der fortæller dig, at du både er interessant, spændende, sjov og lyttende (?) - måske skal du prøve at tænke, at det er okay, at være den lyttende person.

Jeg ved ikke, om du skriver dagbog, eller om du har en kinabog, hvor du måske skriver dine tanker og oplevelser ned i (et almindeligt stykke papir er også en mulighed) - idéen er bare, at det skal være en notesbog eller et stykke papir du kan tage frem en gang i mellem og kigge på, læse i og tilføje noget i.

Jeg tænker, at du måske kan prøve at sætte dig ned og "tømme" hovedet. Dvs. prøve at skrive alt det ned, som du f.eks. godt kan lide at lave - Hvad er dine interesser..? Hvad for noget musik kan du lide..? Hvilke film kan du lide at se..? Jeg tænker også, at du skal prøve at skrive alt det ned, du synes, du er god til..? Det kan være alt lige fra at grine højt og larmende til at lave frisure på din bedste veninde - kan du mon følge mig..?

På den måde kan du måske få et andet billede af dig selv..! Et billede der giver dig mod til at blande dig i diskussionerne over i klassen, eller mod til at sige: "hey, nu skal I høre, hvad jeg gjorde i går.... Det var bare så pinligt..."

En idé kunne også være, at du tænkte over, hvad det mon er, der gør, at du er afslappet sammen med din veninde, og ikke er det så meget sammen med f.eks. den gruppe piger i klassen, du fortæller om. Er det mon fordi, de ikke direkte inviterer dig ind i deres fællesskab, eller er det noget helt andet..?

Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har talt med din bedste veninde omkring de her tanker..? Måske hun kunne hjælpe dig med at åbne op over for de andre... Måske kunne I aftale, at hun, når I er i skole og f.eks. står sammen med de 5 andre piger, hjælper dig ind i kredsen ved f.eks. direkte at spørge dig "hvad tænker du om det..?" eller "kan du ikke lige fortælle os andre, hvad vi to lavede i parken i går efter skole - det var bare så sjovt"... På den måde kan de andre piger få øjenen op for, hvor skøn du er...

En mulighed kunne også være, at du taler med én af dine lærere om det - en lærer du føler dig tryg ved. Måske kunne I holde et pigemøde, hvor læreren greb fat i nogen af de ting, du har fortalt mig om. For måske er det også sådan, at de fem piger ikke ved, at du gerne vil dem..? Måske tror de, at du tænker, at du har nok i din bedste veninde..? Det er nemlig desværre ofte sådan, at andre mennesker ikke kan gætte ens tanker og følelser - dem skal man selv sætte ord på...

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en rådgiver igen - måske de kan hjælpe dig på andre måder.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.