Brev
Jeg er en kæmpe idiot over for min veninde
Kære brevkasse
Jeg har den her rigtig rigtig rigtig søde veninde, jeg rigtig tit er sammen med. Problemet er så bare at jeg er begyndt at tyrannisere hende.
Jeg bliver hele tiden rigtig vred på hende uden grund. Jeg ved ikke om jeg sårer hende.
Jeg siger selvfølgelig undskyld bagefter, men jeg jeg kan bare ikke styre mig selv når det sker. Jeg fortæller også at hun skal fortælle mig når jeg gør det, men hun glemmer det altid.
det gør også mig ondt når jeg gør det, fordi jeg holder rigtig meget af hende, og vil ikke såre hende.
Hvorfor gør jeg det, og hvordan holder jeg op?
Mvh _________
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Det er aldrig rart at føle, at man sårer en man holder af. Men hvor er det bare godt, at du er så bevidst om det. Og at du gerne vil stoppe det.
Du lyder som en rigtig god veninde. Som ikke ønsker at gøre din veninde ked af det.
Nogle gange kan man godt komme til at sige og gøre ting, som man fortryder bagefter. Og man ved faktisk ikke altid, hvorfor man gjorde det.
Det er helt normalt.
Har du  mon lagt mærke til, om det er når hun gør eller siger noget specielt, at du bliver vred på hende? Måske du kan prøve at lægge mærke det?
Det kan være hun gør et eller andet som irriterer dig. Eller tit siger en sætning der irriterer dig?
Måske kan det også være fordi I ser hinanden rigtig meget? Hvad tænker du om det?
Nogle gange bliver man nemmere vred på dem man ser hele tiden. Så kan man godt blive hurtigere sur og irriteret over ting ved den anden. Lidt ligesom man kan det have det, med sine forældre og søskende.
Det lyder som om, at du rigtig gerne vil ændre det. Det er jeg sikker på, at du godt kan.
Næste gang du skal se hende så prøv at sig til dig selv: ”I dag vil jeg kun tale pænt til hende” og når du kan mærke du er ved at blive vred på hende, så kan du måske gå lidt væk fra hende og sige du lige har brug for to minutters pause. Det kan også være du kan tale med hende om det og sige: ”Ej, nu var jeg ved at blive vred igen. Kunne du godt mærke det?”.
Hvad tænker du mon om det?
Det kan også være at det er noget andet der virker bedre for dig.
Men jeg tror, at det vigtigste er, at du mærker efter. At du mærker efter hvornår du bliver vred. Så bliver det nemmere at finde ud af hvorfor. Og så bliver det nemmere for dig at lave om på.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen