Brev
Jeg bagtaler mine veninder
Hej,
jeg er en pige på 14, som skal op i 8. Jeg har et lille problem her.
Mine veninder er super gode til at bagtale hinanden hele tiden om alt muligt ligegyldigt. Jeg bliver ret så tit revet med i stemningen, så jeg også kommer til at bagtale dem, hvilket giver mig rigtig dårlig samvittighed lige efter.
Jeg har RIGTIG mange gange besluttet mig for at sige, at de skal lade være, men jeg er rigtig bange for, at de bliver sure, så jeg ender altid med at droppe det. Og de gange jeg har prøvet at bringe det op, siger de bare: “Man kan jo ligesom ikke undgå bagtaleri, for alle bagtaler alle.”
Jeg føler mig som en virkelig falsk og dårlig veninde, fordi jeg bagtaler dem. Det gør jo også, at jeg hele tiden går og tænker over, hvad de nu siger om mig bag min ryg.
Hjælp! Hvad skal jeg gøre?
Tak på forhånd.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Hvor er det godt og stærkt, at du kan mærke, at du har lyst til at gøre noget ved det bagtaleri. For det er ikke en rart at være i, når alle sladrer om alle, bag deres ryg.
Det kan sagtens handle om, at veninderne taler negativt om andre for selv at få bekræftelse. Det kan opleves som et sammenhold, når veninderne bagtaler hende, der ikke er der – så har de noget sammen. Ulempen er, at alle er klar over, at de selv får en tur, når de går ud ad døren – og det er ikke en rar følelse.
Når man er bange for selv at blive bagtalt, prøver man måske at passe på sig selv ved at gøre det samme, selvom det er en ond cirkel.
Jeg tror, at hvis man gerne vil ændre på bagtaleri, så må man forberede sig på at det måske tager tid at ændre, fordi det som sagt skaber sammenhold. Det vil kræve mod og ærlighed af dig.
Et interessant spørgsmål er, om alle de andre piger synes, at det er rart at bagtale andre, og selv blive bagtalt? Mit gæt er, at de ikke syntes det er sjovt, sådan helt inderst inde. Men at de er bange for, ikke at være en del af fællesskabet.
Derfor tænker jeg, at hvis pigerne kan se, at der er mulighed for et andet slags sammenhold, så kan det være at de vil stoppe med at bagtale.
Et andet slags sammenhold, kunne være hvis man i pigegruppen begynder at snakke om hinandens fritidsinteresser, ferier, positive ting ved de andre…. Ja, helt almindelig snak om hverdagsting.
Måske betyder det at pigegruppen vil ændre sig, for man har ikke det samme "bagtaler-sammenhold" mere. Så kan det være, at der bliver skabt nye grupper.
Udfordringen er selvfølgelig, hvordan man får de andre piger til ikke at være bange for at ryge ud af fællesskabet, hvis de stopper med at bagtale. Måske kunne man give dette brev til læreren og få ham eller hende til at læse det op i klassen og snakke om det der. Eller bare tage emnet om sladder og fællesskaber op i klassen.
Jeg håber, at det lykkedes jer allesammen i gruppen at få vendt den negative sladder til en positiv måde at være sammen på. Hver især har ansvar for at snakke ordentligt om andre og ikke bagtale, derfor er det heller ikke dit ansvar alene - men du har startet en mulig forandring. Du har udvist modenhed og styrke ved at skrive herind.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen