Brev
Hej brevkassen
Hej BørneTelefonen
jeg er en pige på 15 år
Og mit problem er: min eks-bedsteveninde er blevet bedsteveninder med en anden og savner hende totalt meget vil rigtig gerne have hende tilbage..
Vi er gode veninder
taler meget sammen men hun har en anden som hun elsker totalt meget og bliver nogen gange jaloux
hvad skal jeg gøre?
Pige

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Det kan gøre rigtig ondt, når man pludselig ikke rigtig føler sig så tæt med sin veninde, som man plejer. Derfor kan jeg godt forstå, at du bare ønsker, at få din bedsteveninde tilbage.
Det lyder dog til, at du og din gamle veninde stadig har et rigtig dejligt venskab, som det er vigtigt at værne om. Du skriver, at I er gode veninder og taler meget sammen, hvilket jo faktisk er et rigtig godt tegn på et sundt venskab, men der er alligevel noget, der er blevet anderledes?
Det er oftest sådan med venskaber, at de med tiden udvikler sig. Man kan have både op- og nedgange i et venskab, der kan være venskaber, der varer evigt, og andre kan man holde pause fra. Selvom man elsker hinanden højt, er noget af det vigtigste i et venskab, at give hinanden plads. Det er derfor vigtigt, at du ikke begrænser din veninde, men i stedet fortæller hende, at du er ked af, at I ikke længere snakker så meget sammen, og at du savner hende.
Jeg ved ikke, om du mon har fortalt hende, hvor meget du savner hende? Det kan jo være, at din veninde slet ikke kender til dine frustrationer og derfor ikke tænker det samme om jeres venskab, som du gør? Måske hun i virkeligheden stadig ser dig, som sin bedste veninde, men bare også synes, det kunne være sjovt at have andre veninder? Måske har du det endda på samme måde? Er der fx andre piger, du måske også godt kunne tænke dig at blive mere venner med nu? Når venskaber ændrer sig, så åbner det nemlig også op for, at man kan få øje på andre nye venskaber.
Nu ved jeg ikke, hvordan jeres venskab hidtil har været, men kunne det mon være en idé at lære din venindes nye veninde at kende også? Jeg ved godt, at du skriver, at du vil have din veninde tilbage, men det kunne jo være, at det slet ikke var så dumt, hvis I alle tre kunne hygge jer sammen?
Jeg håber, du kunne bruge mine råd. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Børnetelefonen