Brev
Har det ikke så godt lige for tiden
Hej
jeg har det ikke så godt fordi: min ven er sur på mig og hader når de er sure på mig fordi så føler jeg som en dårligt person han har sagt hvorfor han er sur på mig men når vi taler sammen i telefonen så siger jeg undskyld men han ligger bare på.
jeg vil bare gerne blive venner med ham igen og min bedste veninde slog op med mig som bedste veninde og blev bedste venner med en af mine rigtig gode venner men hun sagde det ikke til mig.  det noget mine venner siger.
hun siger, at vi ikke er bedste veninder mere derfor er jeg rigtig ked af det og nogle bagtaler os om jeg er store bryster fordi jeg vokser hurtigt og det kun drenge der gør det og bliver rigtig rigtig ked af det og ved ikke hvad jeg skal gøre 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år Det er godt, du skriver til BørneBrevkassen, og jeg kan godt forstå du er ked af det. Det er ikke rart at bliver uvenner med sine bedste venner, uanset om det er drengevenner eller pigevenner. Når din bedste pigeven ikke vil være bedste ven med dig mere, kan jeg også godt forstå, at du bliver ked af det. Desværre er det jo nogen gange sådan, at venskaber ændres i takt med at I bliver ældre. Andre gange, så kan der være konflikter, som det tager tid at få løst, men hvor venskabet ikke behøver at slutte. Jeg kan ikke vide, hvordan det vil gå jeres venskab, men måske er alt håb ikke ude endnu..?Måske er der nogle andre venner du kommer til at være mere og mere sammen med. Jeg lægger mærke til, at du selv fortæller om andre venner du har, måske er det nogen du kan finde lidt mere sammen med, i hvert fald i en periode, så du ikke føler dig helt så sårbar..? Når jeg læser dit brev, er det noget uklart for mig, hvorfor du og din bedste drengeven er blevet uvenner. Du skriver, han har fortalt dig, hvorfor han er sur på dig, men du fortæller også, at du har sagt undskyld til ham i telefonen. Måske var det en ide at mødes med ham og tale sammen ansigt til ansigt i stedet for igennem en telefon, kunne du mon finde en lejlighed til det..?. Det kan ofte være lettere at tale sammen, når man kan se hinanden i øjnene imens. Jeg tænker på, om du er kommet lidt i klemme imellem de forskellige venner, det kan være svært at finde ud ad. Dog er det oftest sådan, at hvis I stille og roligt får sat jer sammen og talt tingene igennem kan det ofte lykkes at rede trådene ud. Hvis I går i samme klasse eller på samme skole, var det måske en ide, at få en lærer med i problemløsningen..? Nogle gange kan det også være en god ide at inddrage ens forældre. Måske kunne du overveje at henvende dig til din veninde og din vens forældre og fortælle dem, hvor ked af det, du er. Måske kan de hjælpe til med at glatte lidt ud, så I kan komme til at snakke sammen igen..? I slutningen af dit brev fortæller du, om nogle drenge der bagtaler dig omkring hvordan din krop ser ud. Jeg forstår godt det gør dig ked af det, det er aldrig rart når nogen bagtaler en. Som du selv skriver, vokser man med forskellig hastighed, nogen har små bryster og andre har store. Derfor kan man godt blive ked af det alligevel. Måske kan du tale med din mor om, hvordan du har det, og at du bliver ked af det. Det kunne også være du havde en lærer som du var tryg ved og kunne betro dig til, omkring hvad der går dig på og gør dig ked af det. Din lærer kan måske tale med hele klassen omkring jeres forskelligheder, og at det er ok at man er forskellige. Endelig kunne det også være en mulighed at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil- hvis du gerne vil snakke lidt mere direkte og anonymt med en rådgiver. Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.