Brev
gruppepres
jeg er 11 år gammel
og mine bedste venner er selvfølgelig søde men jeg føler mig tvunget til at gå i mærke tøj hele tiden fordi at de er alle sammen forkælede undtagen mig så hver gang jeg kommer i skole tænker jeg altid på hvordan de synes om mit tøj og min allerbedste veninde er den værste en dag tog jeg min nye bluse på og jeg troede at hun ville kunne lide den men så sagde hun flot bluse men det var ironisk
og jeg føler mig også tvunget til at gøre hvad hun siger sid lige ved siden af mig så siger jeg nej vores lære finder bare ud af det men hun råber næsten af mig så til sidst siger jeg bare fint men så 5 min. efter råber min lære kun af mig fordi at det ikke er første gang jeg gør det men jeg bliver så irriteret fordi at læren tror jo at det var min ide
der var også en anden gang hvor jeg skulle være sammen med hende og to andre venner og jeg sagde fra starten af at jeg ikke gad noget stort som at tage i svømmehallen eller mcdonalds osv. og så siger en af vennerne jeg har lyst til at tage til burger king og så sagde en veninde at hun ville med og den anden ven ville også men jeg sagde nej fordi at jeg er ikke ligeså forkælet som dem
så jeg skal bruge mine egne penge på det og det gider jeg bare ikke og hun blev virkelig sur hun blev ved med at sige jeg vil købe hvad som helst til dig og jeg blev meget sur der fordi at jeg er ikke bare et lille barn så du kan ikke bare købe mig det sagde jeg ikke men jeg sagde bare nej og så tog de bare afsted.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Du lyder som en stærk og selvstændig pige, der har sine egne meninger. Det skal du endelig bare blive ved med.
Det kan være svært at holde fast i sig selv og sige fra, når man kan mærke, at de andre presser. Måske bliver de sure? Man kan få en følelse af, at det ville være nemmere, hvis man bare fulgte med de andre.
Jeg tror, at du skal tale med dine veninder om, at du har ret til at sige nej. Men det kan godt være svært. Det er noget, de skal lære.
Hvis du plejer at sige ja og følge med de andre, kan det godt føles mærkeligt for dem, når du pludselig gør noget andet.
Det kan faktisk godt være, at de tror, at du ikke gider at være sammen med dem.
Derfor tror jeg, at du skal få talt med dem, så de ved, at det ikke handler om dem, men at det handler om dig selv, og hvad du har lyst til.
Det ville være ærgerligt, hvis I gik og blev uvenner, fordi I misforstår hinanden.
Jeg synes også, at du skal tale med din lærer om de misforståelser, du får skæld ud for.
Du er jo 11 år nu, og det betyder, at du nok i højere grad har brug for at kunne være dig selv.
Din lærer skal måske have mulighed for at lære dine grænser at kende. Så jeg synes, at det ville være en god idé at tale med ham eller hende, hvis du kan.
Det kan nogle gange være rigtig svært for en lærer at se, hvem der gør hvad i klassen. Læreren kan bare høre, at der er larm og uro. Derfor reagerer lærere nogle gange lidt hurtigt og kontant for at få ro. Og så kan det være, at han eller ikke ser, hvad der rigtigt skete? Så kan det være, at det bare er den sidste, der får skæld ud.
Jeg kan godt forstå, at du er træt af mærketøj. Det kan være enormt sårende, hvis nogen kommenterer negativt på ens tøj eller udseende. Det er også noget, jeg synes, du skal tale med din lærer om. Hvis der er en stemning i klassen, der presser dig og andre til at gå i mærketøj, så er det noget, der skal tales om i klassen.
I hvert fald synes jeg, at du skal fortælle dine forældre, hvordan du har det. Så kan de også hjælpe dig med at få talt med din lærer. Måske kan I holde et møde sammen?
Til sidst vil jeg sige, at du er meget velkommen til at kontakte os igen. Du må meget gerne ringe på 116 111, men du er ligeså velkommen til at skrive.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen