Brev
Fucking hader hende den lille møg so
Hej børnetelefonen
Der er en pige i min klasse som jeg hader mere end alt i verden, helst seriøst, hun er en møg so. Jeg hører Kpop, har 3 kpop venner i 9. klasse (vi går i 7.) som har inviteret mig med på deres dansehold hvor de danser kpop danse. Hende jeg hader allermest i verden, hater på kpop, siger de er grimme, har intet talent, danser af helvedes til, synger dårligt og at det er klamt musik og alt muligt, men nu vil hun fandme selv starte til danseholdet. Altså kan den møgso ikke lære at passe sig selv eller stoppe med at blande sig i andres liv og ødelægge deres glæde ? Jeg er pisse, fucking, lorte, røv, møg sindsygt træt af hende og ih hvor har jeg lyst til at slå hende ned. Giv gerne nogle råd til hvordan jeg måske kan ignorere hende. Jeg sulter fandme mig selv ihjel hvis ik hun snart forsvinder til langbordistan.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Kpop-danser
Tak for dit brev! Jeg kender desværre ikke så meget til Kpop, men det lyder som I har et fællesskab med dans og musik, og det er normalt noget man bliver glad og godt humør af.
Du skriver og beder om hjælp til at ignorere pigen fra din klasse, som også gerne vil gå til Kpop. Måske er den bedste løsning ikke at ignorere… Lad mig prøve at forklare dig, hvad jeg mener:
Det lyder ikke som du synes det er særligt rart, at hun også vil danse med jer. Hun har sagt en masse ting, som har ødelagt din glæde. Jeg forstår virkelig godt, at det gør dig godt træt af hende.
Men jeg tænker, at hun måske er blevet nysgerrig på Kpop og vil gerne prøve det, ligesom dig. Nogle gange kan man være rigtig streng over for ting, som man faktisk godt gad selv. Måske fordi man føler sig udenfor eller er bange for, at man ikke må være med.
Selvom det bestemt ikke er i orden, at hun har talt som grimt om de ting, du godt kan lide, kunne det måske mere handlede om, at hun var enormt usikker.
Kpop lyder som et fællesskab, så måske det er rart at flere er med, især når interessen for noget er den samme og man har noget at være fælles om. Jeg tænker, at det måske alligevel er rarere, at hun nu er på ‘samme side’ som jer i stedet for at gøre nar. Hvor du før måske var nervøs for, at hun ville sige grimme ting, så behøver du måske ikke være lige så nervøs nu, hvor i deler interesse? Kan du mon se hvad jeg mener?
I stedet for at ignorere, kunne du måske derfor have mod på at snakke med pigen? Du kan prøve at spørge hende, hvad der gør at hun også gerne vil danse? Det kunne være, at i faktisk har noget til fælles.
Måske du også kunne fortælle hende, at hun virkelig har påvirket dig? Det er helt okay at sige fra, når andre siger grimme ting. Hvis det er svært, kan du måske tale med dine andre venner eller måske din danselærer om, at du er nervøs for at hun starter.
Hvis hun skal blive en del holdet og dermed en del af noget du er meget glad for, er det også vigtigt, at du ikke føler du skal sulte dig selv for at være sammen alle sammen. Jeg ved godt, at det måske bare er noget du siger, men det viser mig alligevel, at du virkelig er frustreret. Det kan jeg godt forstå. Det er ikke en nem situation. Derfor er det også rigtig godt, at du rækker ud.
Vi har en side, hvor du kan læse mere om venskab. Måske den kan hjælpe dig med nogle tricks til, hvordan du kan lære at leve med hende eller måske endda hjælpe jer til at få et bedre forhold!
Jeg håber, du kan bruge mit svar og at du har mod på at tale med pigen, spørge nysgerrig til, hvad der gør hun vil starte.
Gode hilsener fra BørneTelefonen