Brev
Er jeg en dårlig person?
Jeg har en rigtig god veninde som jeg holder meget af. Mit problem er at når hun spørger om vi skal være sammen og jeg så ikke magter eller ikke vil være sammen med hende kommer jeg med en undskyldning som f.eks. At mine forældre har sagt nej selvom det ikke passer. Jeg gør det kun fordi jeg ikke vil gøre hende ked af det ved at sige at jeg ikke gider at være sammen med hende. Gør det mig til en dårlig person fordi jeg kommer med en undskyldning istedet for at sige sandheden? Jeg får nemlig altid skyldfølelse p.g.a det.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Du har ret til at sige ‘nej’ til invitationer fra venner. Når din veninde spørger dig, om I skal være sammen, er det kun et forslag. Du har ret til at sige fra, og du kan sagtens gøre det uden at skulle finde på ting, der ikke passer.
Du kan sige, at du har planlagt noget andet. Det er jo ikke forkert. Du har måske planlagt, at gøre noget for dig selv. Du kan sige mange ting, så længe du siger det på en god og sød måde.
Omvendt, er det ikke godt nok, hvis man ærligt giver et afslag uden at tænke over, hvordan det føles for modtageren: ‘Jeg har har ikke rigtig lyst til at være sammen med dig i dag’ er en sætning, der er ærlig – men ufølsom og derfor dum.
Er du i tvivl, kan du altid ‘vende sætningen om’. Hvordan ville du selv reagere, hvis du fik afslaget fra en ven? Denne øvelse virker altid. For man er sjældent i tvivl om, hvad man selv vil kunne acceptere fra en ven.
Så for at svare kort på dit sprøgsmål: Nej, det gør dig ikke til en dårlig person at give et afslag til din veninde.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen