Er jeg bare uheldig, eller er jeg uheldet?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 18 årige pige.

Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at høre, du har haft en god start på dine gymnasieår, men jeg er da ked af at høre, du føler at du er blevet svigtet af din veninde og at du nu frygter at dette vil medføre at flere af de andre nu også vil svigte dig.

Du skriver at der har været meget drama mellem nogle af de piger som du hænger ud med på gymnasiet, men at du ikke har prøvet at involvere dig i det. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på hvordan de/I løste deres problemer på det tidspunkt? Er det mon en klasse hvor der generelt er meget pigefnidder/drama? I så fald vil de mere perifære veninder i din pigegruppe jo nok ikke undre sig så meget over at du nu er med i noget fnidder. Har du overvejet at tale med din veninde og de andre piger i gruppen om hvordan du har det lige nu. Fx spørge om I skal holde et pigemøde og så fortælle dem hvor glad du har været for den første tid i 1. G og hvor meget du holder af dem alle sammen og jeres venskab, men samtidig også fortælle dem hvor ked af du så derfor er nu hvor du føler at din veninde svigter dig og at du har brug for at tale om det så I kan rette op på venskabet igen.

Hvordan ville det være?

Du spørger hvad det vil sige at være en god veninde. Det vil jeg sige er et individuelt spørgsmål som kan variere fra person til person. Prøv derfor at skrive ned hvordan du selv synes at en god veninde skal være. Prøv evt. også at tal med dine veninder om dette til pigemødet. Hvad forventer de af en god veninde? På den måde kan I måske sammen komme frem til om I egentlig passer godt sammen eller ej. Men jeg tænker da en veninde er lyttende, altid er der, til at regne med, kan holde på en hemmelighed, en man kan være helt sig selv overfor, en man kan pjatte og lave sjov med og en man kan græde sammen med. Det er bare nogle af de tanker , jeg gør mig i forhold til en god veninde. Måske du er enig i nogle af dem og selv kan tilføje flere kvaliteter?

Sande venner er dem, der løfter dig op, når ingen andre har bemærket at du er faldet!

Det er da dejligt at læse du har en kæreste. Godt nok har han ikke lyst til at tale om veninder, men mon ikke han ønsker du skal have det godt, så måske det kan blive til en lille snak? Og så tænker jeg du kan overveje om du kan gå til noget i din fritid, eller få et fritidsjob, så har du mulighed for at danne venskaber på forskellige fronter, så dine veninder ikke kun er samlet omkring gymnasiet?

Og mind så dig selv om, du er god nok lige som den du er. Det er sejt at stoppe op og tænke over hvad en god veninde er. Det vidner om du gerne vil være en god veninde og går op i hvordan man behandler hinanden. Det er en styrke og kvalitet.

Held og lykke med det. Jeg håber at du får en god snak med din veninder.

Hvis du har flere spørgsmål, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive på børnetelefoben på tlf 11611.

Mange hilsner fra børnetelefonen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.