Brev
Er i tvivl
Jeg har en bedsteveninde. Så har jeg en anden rigtig god veninde. I starten troede jeg at vi alle tre kan være sammen men mine to veninder kan ikke rigtig enes.
Så siger min anden veninde til mig ( altså ikke min bedsteveninde) at hun føler jeg bliver en anden person sammen med hende. En lidt tarveligere person. Hun føler også at min bedsteveninde gerne ville være veninder med mig alene.
Derfor er hun begyndt at blive lidt tarvelig over for min bedsteveninde. Problemet er bare at min bedsteveninde gerne ville være venner med os begge to. Det tror den anden bare ikke på.
Jeg ville virkelig ikke vælge imellem dem fordi jeg har valgt imellem to veninder før. Hvor en af dem var min bedsteveninde som jeg så valgte.
Jeg ville heller ikke vælge imellem dem fordi jeg gerne ville være veninder med dem begge to. Undskyld hvis der er lidt stavefejl. Jeg har skrevet brevet ret hurtigt.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Mange tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor kan jeg bare godt forstå, at du føler dig i klemme, når dine to veninder ikke rigtig kan enes. Det lyder som en svær situation for dig at være i, når din ene veninde ikke ønsker at være veninder med din bedste veninde. Det er aldrig nemt at stå i midten, når man holder meget af begge parter.
I dit brev fortæller du, at din bedste veninde ønsker at være veninder med både dig og din anden veninde. Men at det tror din anden veninde ikke på. Gad vide, hvorfor hun mon ikke tror på, at din bedste veninde også vil være veninder med hende?
Jeg bliver lidt nysgerrig på, om du mon har spurgt hende, hvorfor hun ikke stoler på det? Jeg sidder lige nu og undrer mig over, om det mon kan være fordi, at hun er bange for at miste dig til din bedste veninde og derfor gerne vil have dig for dig selv?
Jeg kan i hvert fald sagtens forstå, at du ikke ønsker at skulle vælge imellem dine veninder. Det har du nemlig prøvet før, og jeg fornemmer på dig, at du bestemt ikke har lyst til at skulle vælge imellem nogle igen.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg derfor, at det er rigtig vigtigt, at du får snakket med dine veninder om, hvilken position de stiller dig i, når de ikke kan enes. Jeg ved godt, at det kan være svært at tage sådan en snak med veninderne, men måske kan det hjælpe, hvis du forsøger at sige tingene på en sød og venlig måde.
Måske kunne du starte med at sige, at du har brug for at sige det, fordi du virkelig holder af dem begge to og rigtig gerne vil have, at I har det godt sammen alle tre?
Måske kan du øve dig i, hvad du kunne sige, og så prøve at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig? Så kan du sammen med en voksen prøve nogle forskellige måder af, inden du går videre med det til dine veninder. Hvad tænker du mon om det?
Jeg tænker også, om du mon har lyst til at vise dine veninder dette fine brev som du har sendt afsted? Gad vide, hvad de ville sige, hvis de vidste, at du havde skrevet et brev til BørneTelefonen om, hvordan du har det, og hvilke tanker du gør dig om jeres venskab.
Hvordan tror du mon at de ville reagere? Jeg ville i hvert fald tænke, at du var en enormt god veninde som tænker på andre omkring dig.
Jeg håber, at det lykkes dig at få taget hul på snakken, så du kan nyde at være sammen med begge veninder uden at skulle vælge imellem dem.
Med venlig hilsen BørneTelefonen