Er det bare mig, eller er det her mobning?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev. Det er en meget fin beskrivelse du har skrevet i dit brev, om hvordan du oplever tingene fra dit perspektiv og hvordan det føles for dig. Det er en god egenskab at have.

Jeg kan forstå, at du har talt med din mor, og det er dejligt, at I taler sammen om hvordan du har det. Jeg tænker, at din mor er tæt på dig, og derfor kender dig bedst.

Det er svært for mig at tage en beslutning og rådgive dig, om hvorvidt det er mobning og om du skal flytte skole. Det jeg tænker, som kan hjælpe er at tale med begge dine forældre – så du har deres perspektiver og holdninger til skoleskift og mobning...

Hvis det er mobning der sker, så kan dine forældre måske også hjælpe dig med at tale med din klasselærer om hvordan du har det. Jeg tænker, at det vil give dig de bedste muligheder for at tale om hvad der kan gøres i klassen, så der er rart og trygt og være for alle. Mon du kan følge mig i det?

Du spørger til, om du skal droppe din veninde, det er desværre også svært for mig at afgøre. Når jeg læser det du skriver, kan jeg forstå at du føler, at hun udnytter dig, og du gør meget for hende – er det mon rigtigt forstået? Det jeg tænker kan være en mulighed, er at tale med hende om hvordan du har det, og spørge ind til hvordan hun har det i jeres venskab. Måske er der noget i begge er usikre omkring? Så kan det være befriende at tale om.

Det skal helst være på et tidspunkt hvor I begge har ro og tid, gerne bare du og hende… Det som jeg synes er vigtigt når man taler sammen, for at finde ud af hvordan det kan blive bedre mellem hinanden, er ikke at anklage den anden for alt det negative, eller give den anden skylden for alt hvad der er dårligt mellem jer. Måske kan du prøve, at fortælle hende, at du ind i mellem bliver ked af det, når hun kommer til at sige tingene på en lidt hård måde – mon det vil være en måde I sammen kan finde ud af at ændre på de måder tingene siges?

Måske kan I sammen finde ud af hvad der er ok, og ikke ok? At det er ok at sige fra, og mærke sine egne grænser for hvad der er ok. Hvis det er svært for dig og din veninde at tale om det. Så kan det være, at du skal overveje, hvad der er ok med dig, og hvornår du glemmer at mærke dine egne grænser for hvad der er føles ok. Det kan være, at hvis du tænker det ikke er ok, at du kan sige ’jeg kan godt høre, at du har lyst til at tale med mig lige nu, men jeg sidder og ser min ynglings serie’, eller  hvad det nu kan være det handler om. Vil det være en måde, som du kan bruge til at sige lidt fra, så du ikke føler, at du bliver udnyttet?

Til sidst vil jeg lige sige, at det lyder til, at der måske er en lidt hård tone og stil i jeres klasse, fx som du beskriver ved rundbold, der bliver du svinet til og råbt i hovedet. Det er jo ikke ok, at man behandler hinanden så voldsomt. Måske, er det bare blevet en måde som I bare kommer til at bruge overfor hinanden, uden at man når at tænke over hvordan det virker på den det går ud over?  Det tænker jeg også vil være godt at få talt om i klassen i samråd med jeres klasselærer, for så er der mulighed for at klassen er enige om at skabe positive forandringer i fællesskab, og det tror jeg vil være godt for jer alle.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Du er velkommen til at ringe ind på 116 111, måske er der flere ting du gerne vil tale om.

Bedste hilsner BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.