Brev
Er altid usikker på mig selv
Hej brevkassen.
Jeg er lige startet på gymnasie og syntes egentlig det er mega fedt. Men jeg bliver ved med at få en salgs bølger af følelser ifht. mine nye og gamle venner og min “tillid” til dem, det er som om hver eneste gang en dårlig bølge rammer mig biller jeg mig selv ind, at de i virkeligheden ikke kan lide mig og at jeg bare er en irritation.
Normalt når jeg er i sociale sammenhæng føler jeg jo at folk godt gider mig og at alt er godt, hvilket jeg også så vidt jeg ved tror det er. Men så snart jeg er alene begynder mit hovede at køre og jeg fortæller mig selv at de på ingen måde ikke gider mig.
Det har stået til sådan i et halvt års tid, og det er ikke kun de nye folk jeg møder fra gymnasiet jeg føler sådan med, det er alle folk selv venner jeg har haft siden første klasse og jeg er ærlig talt ved at være godt træt af dem da jeg føler det er unyttig negativitet og når jeg sidder og tænker får jeg det som regel meget skidt.
Er det normalt at alle har denne mistro til deres bekendte eller er det bare mig?
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år,
Ja, det er almindeligt at have den slags tanker. De fleste mennesker taler bare ikke højt om det.
Det er hårdt at være usikker. Det tager energi og kan næsten føles som en stor, tung taske at bære rundt på. Man kan komme til at bruge rigtig mange kræfter på at tænke over, hvordan man bliver opfattet af andre.
Derfor tænker jeg, at du måske har brug for at få noget hjælp til at arbejde med din usikkerhed, så den ikke fylder så meget?
Du har gjort dig nogle gode tanker. Blandt andet fortæller du, at når du er i de sociale sammenhænge, så virker det til, at dine venner gerne vil dig. Det tænker jeg er en tanke, du skal holde fast i.
Tanker er ligesom vejret, der kommer og går. Nogle gange fortæller dine tanker dig gode ting og andre gange, knap så gode ting. Men det er vigtigt, at huske på, at det blot er tanker og at de ikke nødvendigvis er sande.
Måske du kan prøve at stoppe op, når du får negative tanker og prøve at lade tankerne visne hen. Det er vigtigt ikke at give dem for meget energi. Det kan måske virke uoverskueligt, når tankerne pludseligt dukker op. Men jeg hører dig sige at du er træt af dine tanker, og det er unyttig energi.
Derfor kan du måske prøve at vende dine tanker, og som du selv nævner, huske på, at dine klassekammerater gerne vil dig.
Jeg tænker alligevel, at det kan være godt, du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Har du fortalt det til dine forældre, eller en tidligere lærer – eller måske en god klassekammerat?
Hvis ikke, så synes jeg, du skal starte med at tage en snak med en, hvor du fortæller, hvad det er, der får dig til at mærke usikkerheden. Det lyder måske “fjollet”, men det er det første skridt. Forhåbentlig vil du også opleve det som en lettelse.
Måske dine nærmeste klassekammerater har det på lidt samme måde. Jeg ved, at der er mange, der har det helt ligesom dig og også gør sig en masse tanker om usikkerhed. Det er meget almindeligt – især når man starter på en ny skole.
Du kan også tage fat i en af dine nuværende lærere eller måske studievejlederen på dit gymnasium, for de har helt sikkert også snakket med mange, der har det ligesom dig.
Jeg håber, du kan bruge mine råd, det er nemlig ikke noget man skal gå med alene. Derfor er det også noget, der kræver hjælp fra andre, så det stille og roligt kan blive lavet om. Jeg tror på, at det kan lykkes for dig, og jeg kan mærke i dit brev, at du også er meget motiveret.
Derfor håber jeg, at mit svar måske kan hjælpe dig lidt videre? Hvis du har brug for det, kan du altid kontakte BørneTelefonen igen på 116111.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen