Brev
en dreng
hej bb
jeg har et problem med en dreng. det er fordi at han bliver ved med at skrive til mig at han går syisk ned over jeg ikke skriver til ham og at han savner mig og han kan ikke fortå at jeg ikke gider at ha skriver sådan nogle ting
og jeg vil heller ikke skrive det på en alt for barsk måde men jeg kan ikke klare det og jeg ved ikke hvordan jeg skal afvise ham fordi jeg er bange for at han vil gøre mig noget så..
ved du hvad jeg skal gøre eller har du en ide til hvordan jeg kan afvise ham uden han bliver alt for sur ?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du beskriver, hvordan du har problemer med en dreng. Jeg kan godt forstå, det er hårdt for dig, hvis han bliver ved og ved med at skrive til dig.
Jeg bliver bekymret for dig, når du skriver, at du er bange for, at han vil gøre dig noget, hvis du afviser ham. Derfor spekulerer jeg også på, om det er noget, du har talt med en voksen om? Hvad mon eksempelvis dine forældre vil sige til, hvis du fortæller dem, at der er en dreng, som skiver til dig…? Kan det være en ide for dig, at du fortæller dem, at du har brug for en god måde til at afvise ham på..?
Ved at have dine forældre med i det, du skriver, kan du bagefter støtte dig til dem, hvis han bliver vred, såret eller skuffet. I dit brev spørger du til, hvordan du afviser ham, uden det bliver for barskt. Det er aldrig rart at skulle sige noget negativt til andre, næsten lige meget i hvilken retning det negative går. Selv om det kan være svært at sige noget negativt, er det muligt at gøre på flere måder.
Kan du svare ham i retning af ”-Jeg er smigret over, at du tænker sådan om mig, men jeg er ikke interesseret i dig som kæreste” eller ”-selv om det er sødt, det du skriver, er dine følelser ikke gengældt og jeg ønsker ikke du bliver ved med at skrive til mig.” Måske har du selv andre ideer, eller måske kan det tænkes, din mor kan hjælpe dig..?
Selv om du nødigt vil gøre ham ked af det, hvilket jeg tænker er meget omsorgsfuldt og betænksomt af dig, tænker jeg det er bedre at sige det ærligt. Hvad tænker du om det..? Hvis I går på samme skole, er det så en ide at tale med en lærer om, hvordan du har det..? Hvis du på forhånd fortæller om dine spekulationer over at afvise ham, ved din lærer, hvad der ligger forud, hvis drengen pludselig bliver sur på dig, er det en mulighed tænker du..?
Måske har du lyst til at tale med en rådgiver på BørneTelefonen om, hvordan du griber det an. Du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.