Brev
Bedste veninde
Kære børnetelefon.
Jeg er en pige på tretten år. Jeg læser ofte realistiske pigebøger hvor hovedpersonen ofte har en allerbedste veninde som hun altid er sammen med og som hun kan tale om alting med.
Jeg ville virkelig, virkelig ønske at jeg selv havde sådan en bedste veninde og det ville også være rigtig rart nu hvor jeg er blevet teenager og der sker en masse nye ting.
Jeg har egentlig nogle rigtig gode veninder og nogle af dem er mine bedste veninder men bare ikke på den måde.
En af mine veninder tror at vi er de allerbedste veninder og derfor er det jo dumt at jeg ikke bare er bedste veninder med hende men det har jeg ikke lyst til og jeg har ikke fortalt hende det for nogle gange kan vi da også godt have det hyggeligt
men hver gang hun kommer hen til mig i skolen glæder jeg mig til hun går igen og jeg føler slet ikke at jeg kan fortælle hende alt.
Hvad skal jeg gøre og hvordan kan jeg få en bedste veninde?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år.
Du er kommet i en alder, hvor vennerne bliver mere vigtige, end de har været før. Det er helt naturligt, at du savner en bedste veninde, som du læser om i bøgerne. Det er vigtigt for mig at sige, at selvom bøgerne er realistiske, så er de ikke virkelige. Det kan være meget svært (nærmest umuligt) at opnå så perfekte venskaber. Derfor bliver jeg nysgerrig på, hvad det mon er, du søger i en bedste veninde? Er det nogle bestemte oplevelser, nogle bestemte øjeblikke?
Man kan ikke sådan vælge hvem, der er ens bedste veninde. For mange mennesker er det noget, der sker af sig selv, når man bruger meget tid med hinanden i gode og dårlige perioder af sit liv. Man falder ligesom i hak, men det er også hårdt arbejde. Man skal være villig til at give noget af sig selv, være der for hinanden og åbne op indeni. Man skal stole på hinanden og være ærlig. Det er forskelligt fra person til person, om det sker med mange af ens venner eller kun nogle få. Nogle gange vil man også blive såret af hinanden. Det er helt almindeligt, fordi man holder så meget af hinanden, at det gør helt ondt at være uvenner.
Jeg synes, det lyder dejligt, at du har nogle rigtig gode veninder – hvad er det mon, der gør, at en veninde bliver til en ‘bedste’ veninde på den der helt specielle måde for dig?
Din ene veninde siger, at I er bedste veninder. Men sådan tænker du ikke om jeres venskab – og det skal du lytte til. Måske synes du ikke, hun kan være din bedste veninde, fordi du ikke kan fortælle hende alt? Og selvom det er de færreste bedste veninder, der faktisk fortæller hinanden alt – så kan jeg godt forstå, at det er vigtigt for dig kunne være ærlig og dele ting med din veninde.
Måske kunne du bygge sådan et tættere venskab med en eller flere af dine andre veninder? Hvis det ikke lykkes i første forsøg, skal du ikke miste modet. Bedste veninder hænger nemlig ikke på træerne. Så vær åben overfor nye venskaber. Men husk også at nyde og hygge dig med dem, du har. De lyder som nogle, der godt kunne være en ‘bedste veninde’ på deres egen særlige måde.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen