Brev
vægt
Hej
jeg er en dreng på 14 jeg har et ptoblem med søde sager jeg spiser hele tiden usundt og jeg vil godt stoppe med det og tabe mig og jeg har også været på julemærlehjem men efter 7 månder har jeg taret næstem det hele på jeg håber i kan hjælpe mig !!!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på14 år Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er træls, at du har svært ved at lade de søde sager ligge, når nu du har været på Julemærkehjem og arbejdet så hårdt for at tabe dig. Jeg tænker på om du måske kan bede din familie om hjælp? Tror du det ville være muligt? Det kunne fx være, at I kunne lave en aftale om, ikke at have noget usundt i huset og at I kun må spise slik og søde sager om lørdagen for eksempel? Måske det også kan være en idé, hvis du spørger din mor, om du ikke må få en maddag om ugen, hvor du bestemmer hvad I skal have at spise, og så hjælper med at lave mad. Hvad tænker du om det..?? Nu ved jeg ikke meget om, hvordan det er at være på Julemærkehjem, men måske du har lært nogle ting mens du var der, som du kan bruge når du har lyst til alt det usunde..?? Hvis du tænker efter, er det så på nogle bestemte tidspunkter du har lyst til de søde sager? Nogen gange er det sådan, at hvis man er sulten, kan man godt få lyst til noget usundt, så hvis du nu sørger for, hele tiden at have mulighed for at tage et æble, en gulerod eller en agurkestav, så vil det måske ikke være lige så fristende at tage noget sødt..? En anden idé kunne være, at prøve at lave noget andet når det sker, noget der får dig til at tænke på noget andet. Jeg ved at en del kommuner har specielle tilbud til børn, som har svært ved at holde idealvægten. Nogle gange er det tilbud om sjove former for motion - andre gange er det noget andet. Måske kunne du opsøge sundhedsplejersken på din skole og spørge hende, om hun kan hjælpe dig med at finde ud af om der er et godt tilbud til dig i din kommune..? Evt. kan du bare vise hende dit brev + vores svar, hvis du ikke kan lide at skulle forklare det til hende... De bedste hilsner  BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.