Jeg er overvægtig

Kære BB.
Jeg har næsten hele min barndom været kraftigt bygget, men her på de seneste år, har jeg bare taget helt vildt på! Jeg har testet mit bmi og jeg skal næsten tabe mig 13 kg for at blive normalvægtig. Det gør mig helt vildt ked af det og jeg begynder tit at græde pga. det. Jeg bliver bange for at jeg få hjertekarsygdommen, diabetes, forhøjet blodtryk, kræft osv..
Jeg vil virkelig gøre alt for at blive normalvægtig. Jeg synes bare at jeg er virkelig, virkelig grim. Jeg er bare alt andet end tilfreds med min krop. Mange i min familie er også overvægtige, og jeg tror det ligger til familien at vi nemt tager på, og mine forældre går meget op i skolen, for de er bege lærere så hele mine barndom har skolen ligesom været nok en af de største værdier, mine forældre har sørget for at satse på.
Jeg klarer mig også rigtig godt i skolen, men jeg har bare aldrig dyrket så meget sport. Også fordi jeg bare synes det er så sindsygt kedeligt. Min mor har flere gange prøvet at sætte vores familie på slankekur og jeg har også prøvet og min mor hjælper mig med det, men det er simpelthen så svært! Min far har lige tabt sig 22 kg, og jeg forstår bare ikke hvordan han gør det. Jeg prøver virkelig, men nu er jeg gået i stå.
Jeg synes det er SÅ kedeligt. Man må ikke spise noget usundt, ikke engang grove boller eller noget, nej det er kun tørt og kedeligt rugbrød med noget kedeligt vand. Alle mine veninder spiser også meget usundt, men de tager bare ikke på af det – tværtimod! Det er heller ikke fordi de dyrker mere motion end mig og nogle af dem spiser meget mere usundt end mig.
Jeg synes ikke engang selv at jeg spiser særlig usundt. Jeg synes bare det er unfair, og det er også lidt pinligt at gå på slankekur, hvis man fx skal hjem til en veninde og man bliver fx tilbudt et stykke kage, så må man sige nej, for man er på slankekur. Jeg skammer mig bare sådan over det. Det påvirker bare min selvtillid helt vildt, og jeg har aldrig haft sådan en seriøs kæreste, og det er der nogle få af mine veninder der har.
Jeg føler bare aldrig at drengene kan lide mig, kun fordi jeg er overvægtig. Jeg døjer også meget med at finde bukser, fordi jeg har mange former (det har min mor også) og de former giver altså rigtig store hofter, stor numse og gigantiske lår! Alle de der stramme jeans der er fremme nu, kan jeg bare aldrig se køn ud i, fordi mine lår er så store og det gør mig bare så ked af det. Mit allerstørste ønske i hele verden er at tabe mig. Jeg vil det SÅ gerne.
Jeg magter det bare ikke på en eller anden måde. Det hele er bare så svært. Jeg skammer mig helt ekstremt over min krop og vil aldrig have nyt tøj, fordi jeg er bange for ikke at kunne at passe det. Håber virkelig at I kan hjælpe mig med mit kæmpe problem!
Knus pigen på 13 år.
ps. jeg skal også konfirmeres i år, og det ville bare være så dejligt hvis jeg havde smidt nogle kilo dertil, så jeg kunne blive pæn, istedet for at ligne sådan en tyk grim pige…

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare mange fine tanker du har gjort dig. Tak fordi du deler, det du tumler med, med BørneBrevkassen.

Det lyder som om, din familie er opmærksom på jeres vægt og, at din mor er en god støtte. Du fortæller, at du ikke rigtigt dyrker nogen form for sport, da du finder det kedeligt; og at det er hårdt for dig at være på kur hele tiden...
Jeg kan godt forstå, at du finder det svært, og at du ind i mellem kan være lige ved at give op. Jeg ved, at overvægt ofte medfører begrænsninger ift. f.eks. tøjkøb, motion og lignende, så der er ikke noget at sige til, du rigtig gerne vil ændre på det.
Jeg tænker, om du mon har talt med din sundhedsplejerske på skolen omkring din vægt, og at du gerne vil tabe dig..? Årsagen til at jeg spørger ind til dette er fordi, at jeg ved, at andre unge, som har døjet med overvægt, har fået råd og vejledning hos deres sundhedsplejerske. En anden mulighed er at gå til din læge - og måske du kunne hive din mor med..? Dit stofskifte kan måske og spille ind.. Men det vil din læge kunne vurdere.
Måske kender lægen/ sundhedsplejersken til nogen særlige tilbud til unge, der gerne vil tabe sig? Det kan både handle om kostvejledning men også om, hvordan man får dyrket motion på en måde, som er til at holde ud/ måske endda er sjovt. Disse tilbud findes efterhånden i mange kommuner, og det kan være en god støtte at få vejledning fra fagfolk...
Hvis ikke, der findes særlige motionshold for overvægtige i nærheden af dig, så kan du måske alligevel finde ud af, om der er en sport, du kunne finde spændende...? Der er et hav af muligheder - også for dem, som ikke synes at sport er det fedeste.. Bl.a. er Zumba en mulighed, hvis man holder af at danse (så er det motion på en sjov måde..)
-Og ellers så kan daglige gåture i højt tempo altså også gøre det ud for motion. Det kunne du evt. gøre sammen med en veninde eller din mor, og så kunne I gå og hyggesnakke imens..? Eller du kunne lytte til noget fedt musik, mens du går..?
Omkring at det kan være svært at sige nej tak til et stykke kage, så tænker jeg, at dine veninder vil have fuld forståelse for din begrundelse.. Og måske det kan være en hjælp at tænke på det, som en livstilsændring og ikke en kur... ?

Vis gerne dit brev og mit svar til din mor eller far, hvis du tænker,at det kan være med til at pointere, hvor dårligt du har det med din overvægt, og at du rigtigt gerne vil tabe dig...

Skule du have behov for at drøfte situationen yderligere, så sidder der gode rådgivere klar på BørneTelefonen. Ring 116 111. Det er anonymt og gratis!

Pøj pøj med vægttabet og din kommende konfirmation!

Varme hilsner BørneBrevKassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.