Brev
Jeg er besat af min vægt
Hej!
Jeg er en pige på 15 år som er fuldstændig besat af min vægt. Jeg er 172 høj. For bare et par måneder siden vejede jeg 65 kg, men i morges, da jeg vejede mig, som jeg gør flere gange dagligt, stod vægten på 59! Jeg er begyndt at løbe 15 km hver uge, og jeg er begyndt at spise meget mindre.
Dette er sådan set ikke mit største problem, men jeg kan ikke længere bare være sammen med mine venner. Jeg kan ikke spise med dem, og der er faktisk helt ufatteligt mange situationer der handler om mad! Nå, men nu til mit egentlige spørgsmål:
Har jeg em helt forkert opfattelse af min krop? Og hvad kan jeg gøre for at stoppe den her “vane” før det kommer ud af kontrol?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev, jeg er rigtig glad for at du har skrevet ind til os, for det lyder som om, det er lidt svært at overskue selv, og det kan jeg faktisk godt forstå. Det er vigtigt for mig at fortælle, at der er rigtig mange, både piger og drenge, der på et eller andet tidspunkt i deres liv får et lidt besværligt forhold til enten mad eller deres krop (eller begge dele). Jeg vil starte med at fortælle, at 65 kg for mig lyder som en helt perfekt vægt til en 15-årig pige, der er 172 cm høj, men jeg er også godt klar over, at hvis du ikke selv føler det sådan, så kan det være lige meget, hvad der egentlig er en god vægt.
Du skriver ikke så meget i dit brev om, hvad det i virkeligheden handler om. Er det fordi, du synes at mad er ulækkert, at du ikke spiser så meget, eller er det fordi du gerne vil tabe dig? Eller måske en hel 3. ting..? Men én ting er sikkert, det er på ingen måde sundt for din krop at løbe 15 km om ugen, hvis du næsten ikke spiser. Det bedste, du kan gøre for din krop, er uden tvivl at spise sundt, samtidig med at du motionerer. Jeg ved ikke, om du kender den side, der hedder http://www.lmsspiseforstyrrelser.dk/? Det er en side, hvor du kan læse om alle de forskellige slags problemer, man kan have med mad og kroppen. Du kan også læse historier fra andre, som har eller har haft problemer med mad eller deres krop på den ene eller anden måde, og du kan søge rådgivning, ligesom du kan her hos os. Du fortæller i dit brev, at du synes, det er rigtig svært at være sammen med dine veninder, fordi der er så mange situationer, der handler om mad. Har du mon talt med nogen af dine veninder om, hvordan du går og har det - eller med nogen andre? Jeg ved, at der er rigtig mange, som synes det er en kæmpe lettelse at få fortalt andre om det, som de synes er svært, også selvom det kan være rigtig svært at komme i gang. Inde på den side, jeg fortalte om ovenfor, kan ens pårørende faktisk også læse om, hvordan de eventuelt kan hjælpe, så det kan du måske foreslå dine veninder at læse, hvis de kunne tænke sig at vide lidt mere om det? Jeg håber, at du snart får det bedre, og ellers er du altid velkommen til at skrive herind igen, eller måske prøve at snakke med en af vores rådgivere på BørneTelefonen på 116 111 eller UngeChatten. De bedste hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.