Højde og drenge

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år,

Tak fordi du deler dine tanker med os. Mange unge mennesker har perioder i deres liv, hvor de føler sig anderledes på en eller anden måde (udseende, håret, vægten, interesser…). Hos dig  kan jeg se, at det drejer sig om din højde. Jeg kan godt forstå, at det kan gøre dig ked af det. Især når der er nogle, som ikke vil have noget med dig at gøre og kalder dig grimme ting. Hvor er det trist at høre.

Jeg kan forstå på dit brev, at din læge ikke mener at du vokser mere. Det må da være en dejlig nyhed for dig, eftersom du ikke ønsker at blive højere. Er det ikke dejligt at vide? Jeg kan nemlig berolige dig og fortælle, at drengene på din egen alder slet ikke er udvokset endnu. Vidste du godt det?

Drenge (og de fleste piger), vokser og udvikler sig igennem hele puberteten (fra 12 år – omkring 20 år). Man udvikler sig i højden, vægten, hårvækst (under arme fx), bryster (hos kvinder) osv. Det betyder altså, at drengene på din alder har mange år igen hvor de skal vokse opad. Mange drenge vokser først rigtig opad når de når 8-10 klasse. Drengene er i gennemsnit 12-15 cm højere end pigerne, når puberteten slutter. Mange bliver over 180 cm! Hvad tænker du mon om det?

Derfor tror jeg ikke, at du skal bekymre dig om din popularitet i fremtiden. Mon det er en hjælp at vide det?

Men som det er lige nu, så er du højere end dem. Det er aldrig sjovt at være den højeste. Faktisk heller ikke så sjovt, at være den laveste. Uanset end højde, så er det dog ikke okay at blive kaldt for øgenavne, som giraf og eiffeltårn. Det er faktisk mobning. Har du tænkt over det?

Har du mon forsøgt at fortælle dem (som siger det), at det gør dig ked af det? Måske de ikke tænker over det? I din alder, så kan nogle drenge finde på at ”drille” én, fordi de synes man er sød og gerne vil i kontakt med én. Faktisk gør de det omvendte af, hvad de burde gøre. Derfor er det en god idé at fortælle dem, at du ikke synes det er sjovt. Kunne du have mod på det?

Jeg tænker, at du stadig går i folkeskole. Er det mon rigtigt? Hvis der er, så er det også en mulighed at snakke med din klasselærer om dit problem og det oplevelser du har i skolen med drengene. Din lærer har pligt til at hjælpe dig med at sætte en stopper for mobningen?

Du kan også snakke med en god veninde eller dine forældre om dine tanker. Rigtig mange gange, så vil det hjælpe på ens humør, hvis man får snakket om det med nogle. Man skal aldrig gå alene med ting som påvirker én negativt. Kunne det være en mulighed?

Det var så modigt, at du valgte at skrive ind til os. Jeg håber, at du vil blive lidt beroliget af at læse svaret, og kan finde mod til at få sagt fra overfor mobning. Aller bedst vil det være, hvis du kan få fortalt de ting som sker til en voksen. Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os igen på 116111, så hjælper vi gerne endnu engang.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.