Brev
Hjælp mig jeg kan ikke mere
Hej…
jeg er en pige på 15 år og jeg er ordblind.
Mine forældre skedes rigtigt meget det har de gjort hele mit liv, men nu er det virkelig slemt jeg har ikke lyst til at være der hjemme mere, men jeg har ingen andre steder at være.
Jeg er blevet mobbet hele min skole gang i 3. klasse kan jeg ikke mere og holder derfor op med at gå i skole. Der er ingen der kan forstå hvorfor så jeg kommer til en psykolog der finder ud af at jeg har stress og må derfor ikke præses til at komme i skole, men kommunen var ikke med på den så de presser mig til at komme i skole igen. Så sker der det at jeg går ned med en voldsom depression og får selvmords tanker, så ja jeg har vært helt nede på bunden. Jeg har altid lid af social angst og været meget grenet. Det var vildt håret at skulle leve med angst og depression og stress og selvmords tanker som 9 årig.
Jeg kom af med alle tingen efter nogen rigtigt håre år. I slutningen af 8. Klasse bliver jeg testet ordblind, det bliver jeg rigtigt glad for, fordi så kan jeg enlig få lidt hjælp.
I 6. klasse skifter jeg skole og min mor siger sit job op for at gå med mig i skole. jeg har ingen venner og har heller ikke nogen på min egen alder at snakke med.
Men mit problem er at mine forældre skedes hele tide og jeg har holdt det ud i såååå mange år men nu kan jeg ikke mere. Jeg vil rigtigt gerne have hjælp. jeg er blevet melderne mellem mine forældre og jeg skal oven i den tage mig af min lillebror. Det følges ligesom om det er mig der skal løse deres problemer, men det ved jeg godt at jeg ikke skal. Det er bare så hårdt at stå i midten af det hele.
Jeg går i skole en time om dagen, fordi jeg ikke kan overskue mit eget liv og så skal med også lige løse deres problemer. Jeg skal vælge uddannelse inden 1. mars og jeg ved nogen lugen lunde hvad jeg vil jeg vil gerne være elektriker men det vil min forældre ikke have. De prøver heletiden at tale mig fra det og jeg følger at hvis jeg vælger at blive elektriker skuffer jeg dem.
Jeg er begyndt at få voldsom angst anfald, men tør ikke sige det til mine forældre fordi jeg vil ikke bekymrer dem. jeg er begyndt ikke at kunne få vejret og sidder i fosterstilling i hjørnet af mit værelse og græder og græder.
Jeg vil rigtigt gerne have hjælp men jeg ved ikke hvor jeg skal få hjælp henne, håber i kan give mig nogen råd til hvor jeg kan få hjælp. For jeg vil meget gerne have hjælp inden det er for sent.
p.s. Min familie syntes at jeg er mærklig fordi jeg ikke bare kan tage mig sammen og gå i skole lige som alle andre “nomale” mennesker. jeg snakker ikke godt med mine skole lærer.
Jeg har sagt til mine forældre selvfølgelig ville det gøre ondt hvis de bliver skilt med jeg tager gerne den smerte for at kunne komme ud af det her helvede, som jeg lever i hver dag.
Håber virkelig at i kan hjælpe mig, så jeg kan vider med mit liv og leve hver eneste dag uden skænderier og angst og forhåbentlig få mere selvtillid.
TAK
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Ung på 15 år
Hvor er det sejt at du har været udfordret med angst, stress, depression og selvmords tanker og er kommet igennem det. Du har været udsat for voldsom mobning og er kommet forbi det.
På trods af, at du har social angst, så kommer du i skolen 1 time om dagen. Og selv om du er udfordret derhjemme (dine forældre skændes det meste af tiden), så har du samtid overskud til at bekymre dig om dig selv. Og om dine forældre.
Du fortæller at din mor sagde sit job op. For at gå i skole med dig i 6. klasse. Jeg kan også forstå at dine forældre har hjulpet dig med at komme til en psykolog og inddrage kommunen. Det gør at jeg tænker: du har nogle forældre som gerne vil passe på dig – så du har det godt og får den hjælp, du har brug for.
Jeg kan godt forstå at du ikke vil bekymre dine forældre. Heldigvis er det sådan at forældre vil gerne vide, når deres barn har det svært. Fordi det giver dem muligheden for at hjælpe deres barn. Forældre kan også få hjælp, hvis de ikke lige ved, hvordan de skal gøre det. De kan fx ringe på forældre telefonen tlf: 35 55 55 57
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan mon dine forældre ville reagere, hvis de læste dit brev til os og vores svar til dig?
Jeg kan høre at både du og din familie allerede har prøvet mange forskellige ting. Nogen ting er lykkes og nye udfordringer er dukket op. Derfor tænker jeg at det ville være en god ide, at du taler med en voksen herindefra. Så du bliver klar over, hvordan du kommer videre.
Du kan ringe direkte til sådan en voksen (en bisidder) på tlf. 35 55 55 59.  Bisidderen kan hjælpe dig med at få overblik. Over alt det svære i dit liv. De kender alt til lovgivningen. Om hvor der er hjælp at hente og så har de også mulighed for at gå med dig. Hvis du skal til møde med fx. kommunen . Læse mere her:Bisidder fra BørneTelefonen
Det er nogle store udfordringer du har i dit liv.Jeg syntes du er rigtig god til at se, hvor problemet er. Og så søge du efter hjælp så du kan finde måder til at komme videre. Det fortæller mig også at du er godt til at passe på dig selv.
Det er nogle rigtige gode egenskaber at have. Måske du slet ikke er klar over hvor stærk og omsorgsfuld person du er? Måske du slet ikke har set, hvor sej du er, når du tidligere har haft store udfordringer og kom igennem?
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis du så dig selv igennem mine øjne, så ville du måske blive stolt af dig selv. Det kræver meget selvtillid at turde fortælle om det, der er svært. Og at tage imod hjælp og gøre noget ved sine udfordringer.
Ja måske din selvtillid er ret stærk, men du endnu ikke har set det endnu.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.