Brev
Fedme
Hej.
Jeg har et problem. jeg er overvægtig, og min mor driller mig med det. det gør mig så ked af det. idag spiste vi morgenmad ved bordet, og hun sad og kiggede på mig mens jeg spiste, og sagde “Man kan bare se at du har taget på”. jeg rejse mig og gik ind på mit værelse og græd.
jeg er så træt af at høre det samme hverdag! kan hun ikke bare lade mig være. nogle gange når jeg er sulten spsier jeg også i skjul, så hun ikke kan se mig. er det virkelig så slemt at være fed.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har skrevet ind til os, for jeg kan godt forstå at du bliver ked af det, når din mor bliver ved med at kommentere din vægt og at du spiser, det må ikke være særlig rart.
Har du prøvet at fortælle din mor, at det gør dig rigtig ked af det når hun driller dig? Nogen gange er det sådan, at man kan komme til at gøre nogle ting, som man slet ikke er klar over, så måske har din mor slet ikke lagt så meget i det, men det ændrer jo ikke på at du bliver rigtig ked af de ting, hun siger til dig.
Måske du synes det er nemmere at skrive et brev til hende, på den måde har du tid til at få det med du gerne vil, og kan ”fortælle” uden at blive afbrudt.
Det kan også være, at du vil synes det var nemmere at få en anden til at snakke med din mor om det, det kan for eksempel være din mormor eller måske en af din mors veninder. Så kan du jo snakke med hende om det, og spørge om hun vil snakke med din mor for dig, fordi du synes det er svært. Tror du at det kunne være en idé..?
Husk på at du altid er velkommen til at skrive herind igen, eller måske ringe til BørneTelefonen og snakke med en af de søde rådgivere der sidder det.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.