Brev
Migræne
Jeg har aura migræne og mine forælder ved det godt men de er ligeglade og gør ikke noget ved det så jeg bliver tvunget til fx at være med til idræt i skolen
men efter idræt har mit Hoved det som om det er ved at sprænge i luften men jeg har heldigvis en veninde som jeg virkelig kan snakke med og vi hjælper hinanden med mage ting .
Nu er det ikke for at blærer mig men jeg er ret god til at gennem skue folk og hvad de føler selvom de ikke viser det og derfor tror jeg at mine forældre ikke vil have at deres barn er sygt fordi min store søster har axenfeldriker syndrom hvilket gør at hun har brug fir meget opmærksomhed
og det betyder at de ikke kan overskue at hjælpe mig også og det er heller ikke sådan at de ikke elsker mig meget men de har bare ikke overskud til at hjælpe mig med min migræne og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for hvis jeg ikke snart får hjælp så springer mit hoved i luften
Det skal måske siges at jeg skræv denher besked imens jeg havde hovedpine
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det skal der gøres noget ved, at du har hovedpine hele tiden. Det er slet ikke meningen at du skal have hovedpine altid.
Har du været hos lægen? Hvis ikke, så syntes jeg du skal få lavet en tid og eventuelt tage derop sammen med din mor.
Det kan være hjælpsomt for lægen hvis du laver en hovedpine dagbog i 14 dage, hvor du skriver ned hvornår du har hovedpine. Hvis du kan mærke om det kommer efter noget bestemt med, så skriv det ned. Du kan også give hovedpinen et tal, for hvor stærk den er på de forskellige dage.
Denne lille dagbog kan du tage med op til lægen, så lægen kan se hvor tit du har hovedpine. Det vil også hjælpe dig til at få sagt det hele når du er hos lægen.
Jeg kan se på hovedpineforeningens hjemmeside, at de anbefaler at man starter med at se på om man får nok søvn. Og motion. Og at man spiser sundt og husker at drikke godt med vand.
Hvis du fortæller din lærer om migrænen, vil din lærer også kunne være med til tage ansvar for, at du kommer til sundhedsplejerske/læge og får talt med dine forældre om din migræne. Det er vigtigt, at både dine forældre og dine lærere omkring ved, hvordan de kan hjælpe dig, når migrænen dukker op. Det er de voksnes pligt at hjælpe dig – og du har ret til at få hjælp og komme til lægen.
Din søster er syg og det kræver rigtig meget af dine forældres opmærksomhed. Men du er lige så meget deres datter og du har også behov for opmærksomhed fra dine forældre.
Måske skal I tage en snak derhjemme, hvor du for sagt til dine forældre at du savner opmærksomhed fra dem og hjælp til at få styr på din migræne. Det kan være at I skal lave nogle aftaler derhjemme. Hvis det er svært at få det sagt, kan du måske vise dem svaret her fra BørneTelefonen.
Knus og kærlig hilsen BørneTelefonen