Hører psykotiske stemmer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 20 år

Når man hører stemmer, vælger mange at holde det for dem selv. Derfor er det rigtig godt, at du havde modet til at skrive åbent om dine oplevelser. Det er nemlig slet ikke noget, man skal gå rundt alene med. Jeg kan forestille mig, at det må være rigtig ubehageligt at høre de stemmer. Og jeg vil meget gerne give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Først og fremmest skal du vide, at der er en række af forskellige muligheder for hjælp, der måske kan mindske eller måske helt fjerne stemmerne. De forskellige muligheder kan din egen læge fortælle dig mere om, ligesom han/hun kan henvise dig til videre hjælp. Derfor er det vigtigt, at du bestiller en tid hos lægen, hvor du fortæller om stemmerne. Du er jo over 18 år, og derfor er samtaler med din læge mellem dig og lægen.

Er der nogen omkring dig, der ved noget om, at du nogle gange hører stemmer? Andre, der hører stemmer, har fortalt, at de har holdt det for dem selv, fordi de skammer sig over det. Og nogle er også bange for, hvordan omgivelserne vil reagere. Hvis du har tænkt på samme måde, skal du vide, at der ikke er nogen grund til at skamme dig.

Måske kunne det give mere forståelse hos din kæreste og familie, hvis de ved, hvordan du nogle gange har det? Jeg kan forestille mig, at man måske trækker sig fra andre, når man hører stemmer. Også her tror jeg, det kunne være en god idé, at du snakker åbent med nogen af dem, du stoler på. Måske kan det virke uoverskueligt at fortælle andre om? Måske kunne det være en idé at starte med at vise dit brev her til brevkassen, hvor du rigtig fint beskriver, hvordan du har det? Og måske kunne du starte med at vise brevet til din kæreste og din allernærmeste familie? De vil kunne være en stor støtte for dig, når du søger hjælp.

Det kan også være, at det vil være en idé at ringe og tale med psykiatrifondens anonyme rådgivning. For mange er det nemmere at tale med en, man ikke kender i første omgang. Hvis du tænker, det er noget for dig så kan du klikke ind og læse mere her: http://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp/ring.aspx

Jeg håber, du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre. Jeg er overbevist om, at din læge vil kunne hjælpe dig videre. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.