Corona

Hej

jeg er 11 år og har en oldemor som virkelig betyder meget for mig

jeg virkelig bange for at hun får corona da hun højs sandsynligt ikke ville overleve det

jeg er så mega bange for at miste hende og ved ikke hvad jeg skal gøre💔

11 år
Svar fra

Børnetelefonen

12. marts 2020

Kære du

Jeg kan godt forstå, at du bliver bange for, at din oldemor bliver syg af coronavirus.

Det er rigtigt nok, at gamle mennesker kan blive meget syge. Det er derfor, at skolerne, børnehaverne og en masse arbejdspladser er lukket nu. For at vi alle sammen kan passe på din oldemor og andre ældre eller syge mennesker.

Hvis vi alle sammen mødes mindre, så kan vi være med til at bremse smitten. Det vil sige, at når du bliver hjemme, så gør du faktisk det, som kan hjælpe din oldemor allerbedst.

Hvis din oldemor skulle blive syg, så er der heldigvis læger og sygeplejersker, som er klar til at hjælpe.

Måske kan du ringe til din oldemor? Mon ikke hun vil blive glad for at høre din stemme. Du kan også skrive et brev til hende. Måske kunne du skrive om, hvad hun betyder for dig?

Det er også en god ide at tale med en voksen tæt på dig om, at du er bange for, at din oldemor bliver syg. Hvis det er svært at få det sagt, så kan du måske bruge denne her side: Guide: skriv det til nogen

Det kan også være, at du sammen med den voksne kan tale om, hvordan I kan hjælpe din oldemor.

Jeg håber, at mit svar gav dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du kan finde ro. Du er også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.