Brev
Tænker jeg for meget på andre
Brevet er anonymiseret af redaktionen
Her for ikke så lang tid siden var min veninde hjemme ved mig, og da vi var på et tidspunkt var på vej op for at købe noget i brugsen så fortæller hun mig at en pige jeg har gået i klasse med er blevet taget væk fra hendes mor og er begyndt på stoffer og at ryge
Hun fortalte også at hun sendte billedere på Snapchat hvor hun næsten ikke hade noget tøj på.
Hendes navn var X og hun har aldrig rigtigt kunne lide mig selv om jeg har prøvet at blive venner med hende men jeg gav lidt op da vi skulle starte på en ny skole (den skole vi gik på før hade kun op til 6 klasse) (jeg hade så flyttet skole fordi jeg ikke hade det så godt på den skole)
Lidt forvirrende men yeah
Men jeg har så været rigtig bekymret over om hun er okay, og om jeg kan hjælpe selv om jeg har det meget svært ved at snakke til folk.
Jeg tænkte så i lang tid over hvordan hun har det, og om min veninde som fortalte mig det, måske kunne sige noget til hende for at hjælpe hende men jeg tror ikke rigtig hun ville blande sig i det.
Her i mandags skulle jeg hjem til min far og så fortalte jeg ham det, og han sagde at jeg tænker for meget om hvordan folk har det og at jeg ikke skal tænke på hende han sagde at ‘vi har jo aldrig rigtig været venner, og hun har jo været led mod dig selv om du prøvede at blive venner med hende’
Og det fik mig så til at tænke, tænker jeg virkelig for meget på hvordan andre har det og er det dårligt?
Hvad skal jeg gøre ved det med X?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årig pige
Jeg synes, at du lyder som en omsorgsfuld og betænksom pige, der gerne vil hjælpe andre. Det er jo tre rigtig positive egenskaber. Jeg tænker, at du garanteret er en rigtig god ven at have.
Når man er et betænksomt menneske, kan man ikke lade være med at bekymre sig om dem, man kender. Eller andre, som man kender mindre godt.
Faktisk synes jeg slet ikke, at du skal stoppe med at tænke på andre mennesker – hverken dem tæt på eller dem længere væk!
Men måske kan det hjælpe dig at huske på, at du ikke er alene om ansvaret for, om andre har det OK. Fx er du ikke alene om at tænke på din gamle klassekammerat.
Du skriver, at hun ‘er blevet fjernet fra sin mor’.  Derfor ved jeg, at pigen allerede får hjælp. Ingen bliver fjernet hjemmefra uden at få støtte og hjælp fra flere voksne, der forsøger at passe på hende.
Der er nogle voksne i kommunen, der holder øje med hende og forsøger at hjælpe hende – fx med hendes stofmisbrug
Så pigen får hjælp – det kan du være sikker på!
Med tiden vil du sikkert lære at dosere din bekymring for andre til dem, som virkelig betyder noget for dig og som du rent faktisk kan hjælpe. Måske er det dét, som din far mener?
Forstået på den måde, at der er mange ting, som man kan tænke over og bekymre sig over –  men desværre ikke alt, man kan gøre noget ved. Det er en proces, som tager lidt tid at erkende og forlige sig med.
Hvem ved, måske kan du bruge medfølelse og dine evner til at ‘se’ andre mennesker, når du bliver voksen? Måske kommer du til at arbejde med at hjælpe andre mennesker eller udføre frivilligt arbejde?
Verden har brug for mennesker som dig – så hold fast i dig selv 🙂
De bedste hilsner fra Børnetelefonen