Brev
Stresset hverdag
Hej,
Jeg er en pige på 13 år.
Jeg går i syvende klasse, i en helt fantastisk klasse endda. Men jeg vil virkelig gerne gøre mit bedste, så jeg presser mig selv rigtig meget i skolen.
Når jeg så kommer hjem, skal jeg typisk gå med min hund, løbe en tur med min kanin eller hjælpe til derhjemme, men jeg har ikke altid tid til det da jeg også skal lave lektier.
Min far går meget op i at mig og min bror skal lave lektier i to timer om dagen, men går også meget op i at vi skal hjælpe til derhjemme.
Udover det har jeg svært ved at falde i søvn om aftenen, så jeg er typisk meget træt, og så har jeg meget af det som mine forældre kalder “attitude”. Så jeg er meget tit uvenner med mine forældre.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal komme igennem dagligdagen fremover.
Jeg håber på at få lidt hjælp – tak på forhånd
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Det lyder som om, at du har meget at se til og har høje forventninger til dig selv. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet herind for at få et råd. Det fortæller mig, at du er god til at mærke efter, hvordan du har det indeni. Det er en vigtig egenskab at have, så man kan lave om på tingene og få det bedre.
Det du oplever, at have svært ved at sove, være træt, at have “attitude”, er ting, som man ofte oplever, når man føler sig presset. Det er kroppens måde at vise på, at der er noget, som skal ændres.
Man kan også opleve mavepine, hovedpine, hjertebanken og koncentrationsbesvær. Måske har du også oplevet nogle af de ting?
Man kan godt klare at være presset i en kortere periode. Men hvis det står på i længere tid, kan det påvirke mange ting i dit liv negativt.
Jeg vil derfor råde dig til at tale med nogen om, hvordan du har det.
Jeg kan læse, at din far har en forventning om, at du laver lektier i 2 timer dagligt samt hjælper til derhjemme. Det er selvfølgelig vigtigt, at man laver sine lektier og hjælper til. Der skal også være tid til lave andre ting, f.eks. at være sammen med venner eller at have en fritidsinteresse.
Kunne du forestille dig, at tale med din far om, hvordan du har det? Du nævner ikke din mor, men er det mon en mulighed at tale med hende? Dine forældre skal hjælpe dig med at have en god hverdag, hvor du føler dig godt tilpas og hvor der også er tid til afslapning og sjove aktiviteter.
Hvis det er svært at tale med dine forældre, kan du prøve at finde en anden voksen, som du taler godt med. Det kan f.eks. være en lærer, en moster eller sundhedsplejersken på din skole? Det vigtigste er, at du finder en at fortælle det til.
Så kan du sammen med ham/hende få en snak med dine forældre om, hvad der er vigtigt i din hverdag. Der er mange forventninger fra omverdenen til unge i dag, både fra skolen, fra forældre og fra én selv. Men der er jo kun 24 timer i døgnet og man kan ikke nå det hele.
Det kan også være en god idé at få en snak med din læge, når du oplever problemer med at sove. Det ved din læge en masse om og kan hjælpe både dig og dine forældre med gode råde til en sund hverdag. Lægen ved også noget om, hvordan man kan håndtere det, hvis man har meget høje forventninger til sig selv i forhold til f.eks. skolearbejde.
På Børnetelefonens hjemmeside har vi en emneside om stress. Her kan du læse breve fra andre unge, som føler sig stressede og der er også nogle rigtig gode vejrtrækningsøvelser, som man kan bruge for at få kroppen til at slappe lidt af. Måske kan du der finde nogle idéer, som kan hjælpe dig.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine råd. Det er så flot, at du har rakt ud efter hjælp. Hvis du har brug for at snakke mere med en voksen, er du altid velkommen til at ringe eller skrive til Børnetelefonen på 116111.
Kærlig hilsen Børnetelefonen