Brev
Stress
Hej. For 3 uger siden blev jeg syg. Bare normal influenza og sådan, men efterfølgende har jeg haft konstant hovedpine. Det dunker i den ene side af hovedet og jeg kan ikke holde det ud. Hovedpinen har varet uafbrudt i 3 uger. Mine forældre tager det ikke så alvorligt som jeg ønsker. Først nu har de bestilt en tid hos lægen om 2 uger. Ved ikke om jeg kan vente så lang tid. Min far er ude at rejse så min mor er alene med tre børn. Kan mærke at hun synes det er hårdt. Hun siger at jeg skal tage i skole selvom jeg føler det som om jeg kan besvime når som helst. Jeg græder hele tiden og ved ikke hvordan jeg skal komme væk fra hovedpinen. Panodiler hjælper kun i en time eller to. Er så trist. Måske kan hovedpinen også skyldes stress jeg har nemlig været meget stresset i en lang periode. Har også andre symptomer på stress. Jeg tænker tit på selvmord. Jeg kunne aldrig finde på at gøre det, men jeg overvejer tit hvor rart det ville være. Det har jeg ikke sagt til mine forældre. Mine forældre forstår mig ikke. Det er der ingen der gør:(
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14-årige
Hvor er det bare godt at du søger hjælp. Jeg vil forsøge mit bedste for at hjælpe dig.
Det er ikke almindeligt at have hovedpine uafbrudt i 3 uger. Sådan skal man ikke gå rundt og have det.
Hovedpine kan komme af mange forskellige årsager. Man kan tage panodiler, som kan hjælpe lidt på hovedpine, sørge for at spise sund og varieret mad, drikke rigeligt med væske, få frisk luft og sørge for at hvile og sove godt om natten.
Men hvis hovedpinen fortsætter, er det på tide, at man tager til sin læge. Lægen kan fortælle mere om både årsager og behandling.
Jeg er glad for at høre, at du har fået en tid ved din læge.
Det er dog ærgerligt at der er så lang tid til. Men måske havde lægen ikke nogen ledige tider før? Måske kan din mor forsøge at ringe til lægen igen og bede om en akut tid?
Når man har så ondt i hovedet, at man føler at man skal besvime og heller ikke kan tage i skole – så har man gode grunde til at bede om en akut tid.
Det er virkelig vigtigt, at du får fortalt din mor om din mistanke om stress. Hvis du ikke kan lide at snakke med hende ansigt-til-ansigt kan du måske vise hende dette brev, som du har skrevet til os på BørneTelefonen? For når jeg læser det, så forstår jeg virkelig med det samme, at det bestemt ikke er sjovt at være dig i øjeblikket.
Det er dine forældres ansvar at hjælpe dig, trøste dig og støtte dig. Men måske ved de ikke helt, hvor dårligt du har det i denne periode? De skal vide, hvordan du har det, for at kunne hjælpe dig.
Måske har du forældre, du ikke taler så godt med. Så må du prøve at finde andre, der kan høre på dig og hjælpe dig. Hvem kan du få øje på? Du kan også fortælle lægen om din mistanke om stress. Du kan også gå til sundhedplejersken på din skole.
Jeg kender slet ikke dit liv, men måske behøver du hjælp til at gøre hverdagen mere enkel? Måske har du for travlt? Det kan være, at du føler dig presset af for store forventninger? Måske behøver du hjælp til ændringer hjemme – også i skolen?
Men det er en god ide at starte med at tage en tur forbi lægen.
Jeg ønsker dig rigtig god bedring.
Kærlige tanker fra BørneTelefonen.