Brev
Sover alt for sent
Jeg er en pige på 13 år og som overskriften siger så falder jeg alt for sent i seng.
Kl er snart 1 om natten når jeg skriver det og har skole imorgen så det er ikke så rart. Da jeg var 11-12 begyndte jeg at gå meget sent i seng. Vi taler om at falde i søvn kl 2 midt om natten og nogle gange endnu senere. Jeg er bange for at komme ind i den vane igen.
Ved godt at jeg kan sove tidligere fordi det har jeg gjort men jeg falder hele tiden tilbage i mine gamle vaner. Har også været oppe hele natten 2 eller 3 gange og er slet ikke glad for det. Stresser meget over det. Min mor siger at det er min telefons skyld men det tror jeg ikke fordi jeg kan se telefon lige inden jeg skal sove og falde i søvn med det samme.
Er det noget jeg kan gøre så jeg ikke falder så sent i seng?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Hvor er det godt, at du skriver. Det er ikke rart at gå og stresse over sin søvn. Jeg kan sagtens forstå, at det går dig på.
Det er normalt, at man nogle gange ikke kan sove. Det kan komme og gå lidt. Men det er godt, at du er opmærksom på det, hvis det er et generelt problem for dig. Jeg synes, det er sejt, at du gerne vil gøre noget ved det.
Søvn er vigtigt for, at man har energi om dagen. Du skriver også, at det er i skoledagene. Jeg forstår godt, at du ikke synes, det er rart, at du ikke kan sove, når du skal i skole næste dag. Man vil helst være frisk og klar til at være i skole, og det lyder også som om, at det er vigtigt for dig. Derfor har jeg et par forslag til, hvad du kan gøre.
Du skriver, at du ikke tror, at det har noget med din telefon at gøre, fordi du nogle gange godt kan sove, når du har ligget med telefonen. Det er dejligt at høre.
Men jeg må alligevel give din mor ret, selvom det kan virke irriterende. Skærm inden sengetid har nemlig en indflydelse på ens søvn, selvom det måske ikke føles sådan. Derfor kan det være en god idé at lægge skærmen væk 30 minutter eller 1 time før, at du skal sove. På den måde hjælper du din hjerne med at slappe ordentligt af.
Du kan også prøve at gøre aftenen hyggelig på en anden måde, hvor du ikke bruger din telefon. Du kan f.eks. lave en kop te og læse i en god bog. Hvis man laver afslappende ting om aftenen, fortæller man sin krop og hjerne, at det er ved at være sovetid, og så bliver den også afslappet.
Du skriver, at du stresser meget over det. Det kan jeg godt forstå. Det er helt normalt, fordi man bliver frustreret. Hvis du kan, så prøv at trække vejret dybt og sige til dig selv, at det er okay. Hvis du stresser for meget, kan det nemlig også blive sværere at falde i søvn.
Du nævner også, at du har talt med din mor om det. Måske har hun nogle andre forslag til, hvordan du kan sove tidligere? Det kan være, at hun vil hjælpe dig, hvis du spørger? Nogle gange kan det f.eks. også hjælpe at sove i et lidt køligt rum. Din mor har helt sikkert også prøvet ikke at kunne sove, så måske har hun andre forslag ligesom mit?
Jeg håber, at jeg har hjulpet dig lidt. Og ellers håber jeg, at du og din mor kan finde nogle andre forslag sammen. Du nævner, at du har sovet godt før, og at du bare er kommet ind i en dårlig vane. Det betyder nok, at du kan komme tilbage til den gode søvn.
Jeg tror på, at du er sej nok til at ændre din vane. Det lyder i hvert fald som om, at du rigtig gerne vil. Det er en god start!
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.