Kan ikke overskue noget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt du søger hjælp. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Det er ikke almindeligt at have hovedpine dagligt i en hel måned. Du skriver, du har brug for at tage piller hver dag mod smerter og har svært at overskue hverdagen. Sådan skal man ikke gå rundt og have det.

Mon dine forældre ved, hvordan du har det? Man har nemlig brug for ekstra omsorg, når man har det sådan. Det kan godt være rigtig svært at fortælle sine forældre, at man føler sig stresset. Selv den stærkeste person kan opleve stress i en periode, og vi har alle brug for at række hånden ud og bede om hjælp i løbet af vores liv.

Hvis du ikke allerede har talt med dine forældre om det, og syntes det er svært, kunne du måske vise dem dit brev her til BørneTelefonen og mit svar.

Jeg syntes nemlig, du skulle spørge en af dine forældre, om de vil tage med dig til lægen for at støtte dig. Du har ikke rigtig følt, at du har fået hjælp hos lægen, men jeg ville lige prøve en gang til. I dit brev er det nemlig tydeligt, at du har brug for nogle voksne, der lytter til dig og ved hvordan du har det.

Jeg syntes, du skal fortælle lægen, at du ikke længere kan overkomme din hverdag. Måske kunne din læge fx henvise dig til; en kiropraktor, fysioterapeut, osteopat eller en massør, som kunne behandle din nakke? På den måde kunne din hovedpine måske forsvinde….muskelspændinger forsvinder ikke ved at tage smertestillende, hvis der er noget andet galt. Det har du allerede afprøvet i lang tid, og det har ikke hjulpet dig.

Kunne det være en idé at få den snak med lægen om smerterne og du føler dig stresset, selvom dit blodtryk er ok. Hvis hovedpinen fortsætter efter behandlingerne, så skal der nok også kigges på andre ting, så du får det godt igen.

Jeg tænker også det ville være en god ide at fortælle det til din lærer, eller måske tale med en studievejleder på din skole. Din lærer vil kunne tage hensyn til hvordan du har det. Du kan måske lave aftaler om andre deadlines for afleveringer uden dine klassekammerater behøver at vide det, og din lærer kan måske bedre forstå, hvis du virker uoplagt i timerne og måske ikke lavet lektier.

Hvis der er meget støj og uro, kan du også snakke med dine lærere om, at du bruge ørepropper eller headset til at lukke støjen ude. Støj og uro kan også være med til at stresse krop og hovedet.

Jeg kender slet ikke dit liv, men måske har du for travlt? måske føler du dig presset af for store forventninger? Er det mon sådan du har det?

Mon du får en god lang nattesøvn (uden skærm og sociale medier i sengen), rigeligt med vand, sund kost og godt med frisk luft og lys her i den mørke tid? Måske kan du lytte til afslappende musik, som giver ro på til natten.

Måske kunne du holde fri fra skole en dag, hvor du bare slapper af og gør noget du synes er rart. Kunne det være en idé?

Jeg vil også anbefale dig at kigge på vores tema og gode råd om stress, du kan finde det her: Stress og gode råd

Du kan også ringe, chatte eller smse til BørneTelefonen på 111 116.

Jeg håber du snart slipper af med hovedpinen og får lidt overskud igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?