Brev

Stress

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Hvor er det godt at du har skrevet herind. Du har mange tanker og følelser, som er overvældende for dig. Du er god til at sætte ord på, hvordan du har det. Det hjælper dig med at bearbejde det i nuet.

Jeg er glad for, at du har en psykolog, som du snakker med, så du også kan få bearbejdet dine tanker og følelser på længere sigt. Det er godt, du føler, at det virker en smule, og jeg tænker, at du skal give det tid, selvom det kan være svært.

Du skriver, at du har disse følelser og tanker, selvom du har familie og venner omkring dig. Det fortæller mig, at du har brug for at mærke, hvad der betyder noget for dig. Som du selv skriver, så har du brug for at finde glæden igen. Hvad mon gjorde dig glad for 2 år siden? Måske kan du skrive lidt ned om det. Vil du mon overveje det?

Jeg har snakket med flere unge, som oplever sig som introvert og som kompenserer ved at opføre sig ekstrovert, når de er ude. De fortæller også om, hvor overvældende det kan være. Mon dine venner v,ed at du er introvert og hvordan det påvirker dig? Hvad vil dine venner mon sige, hvis du bliver hjemme hver anden gang? Og vil det mon gøre noget godt for dig?

Du må ikke trække dig helt væk fra dit sociale liv. Men måske kan du trække dig lidt. Måske kan du så opnå, at du har overskud og er til stede, når du så er der. Det kan måske også være en mulighed, at I mødes hos dig. Så er der mulighed for at være sammen med få venner og hygge jer. Hvad tænker du om det?

Inde på vores hjemmeside er der et tema omkring ensomhed. Jeg ved godt, du ikke har nævnt ordet ensomhed, men du skriver, at du mangler opmærksomhed og at blive værdsat og elsket. Så for at forebygge en følelse af ensomhed vil jeg foreslå dig at kigge på temasiden omkring ensomhed. Måske kan det hjælpe dig til at finde lyst og glæde igen. Blandt andet er der historier fra andre unge. Link: Ensomhed

Uanset hvad er det vigtigt, at du får snakket med nogen om dine tanker. Det lyder som om, at det er ved at tage overhånd for dig, i forhold til tankerne om hvad andre tænker. Det kan gribe voldsomt ind i din hverdag, hvis du lader tankerne tage over og ikke får hjælp. Der findes en hjemmeside, som hedder studenterrådgivningen, hvor de rådgiver omkring stress, ensomhed, psykisk mistrivsel etc. Rådgiverne har tavshedspligt. Jeg tænker det kan være en god ide for dig at kigge på den hjemmeside.

Derudover findes der på vores hjemmeside også et tema omkring stress. Du kan bruge dette link: Stress.

Det er sejt, at du skrev herind for at få hjælp. Du får også allerede hjælp i form af snakke med en psykolog. Dine egne reflektioner over dit liv hjælper dig også her og nu. Jeg tror på, at du kommer ud på den anden side med lyst og glæde til livet. Du er rigtig god til at sætte ord på dine følelser, og du ved hvad du gerne vil. Dette er en styrke, som jeg tænker, du skal bruge til at finde glæden igen. Men det er vigtigt, at du også snakker med nogen, da det kan være svært at overvinde på længere sigt alene. Hav tålmodighed i forhold til virkningen hos psykologen og kig på de hjemmesider jeg har henvist til.

Hvis du har brug for at snakke med en voksen helt anonymt, kan du også ringe til børnetelefonen på 116111. 

Pas på dig selv.

Kærlige hilsner fra Børnetelefonen.

 

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?

Chat
Chat