Brev
Forvirret og nervøs
Hej, jeg er en pige på 17
Jeg er netop kommet hjem fra et fantastisk år på efterskole; trods at jeg i slutningen af året begyndte at blive en form for skoletræt og glædede mig egentlig bare til at det var overstået. Men jeg er skam glad for det år, jeg har mødt nogle af de dejligste mennesker, og fået dyrket mine interesser for musik og sport. Og netop det, jeg havde 11 timers sport i løbet af ugen, i form af springgymnastik, dans og rytmegymnastik. Jeg har taget 4 kg på i løbet af året i muskler.
I mit hoved ved jeg godt det ikke er meget, og det jo er en god form for vægt. Men det er som om min krop afviser det. Jeg har hele mit liv gået til alverdens sportsgrene, og jeg er derfor meget slank, og har været undervægtig hele mit liv. Det er ikke fordi jeg selv mener jeg er for tyk og burde tabe mig (jeg vil selvfølgelig gerne være mere tonet, men det jo kun træning der kan hjælpe der), men som sagt er det om om min krop bare afviser mad nu.
Fx. i går, min morgenmad bestog af en omelet og et toastbrød, jeg spiste halvdelen af det, da jeg fik kvalme. Frokost spiste jeg ikke, og aftensmad spiste jeg kun knap en halv pizza, før kvalmen igen. Jeg føler mig ikke sulten, men jeg er begyndt at lægge mærke til at jeg meget nemt er ved at besvime. Hvis jeg rejser mig for hurtigt, men også hvis jeg bare står normalt bliver alt sort og jeg svajer.
Mine forældre har godt lagt mærke til at jeg ikke spiser så meget, men de er ikke specielt bekymret, for de ved ikke hvor slemt det er.
Jeg vil ikke med det samme sige at jeg har en spiseforstyrelse, men jeg er bange for at jeg måsker ender der.
Måske er det en form for stress? Min mor er sygemeldt med stress, men jeg ved det er under kontrol. Jeg skal til at starte på Gymnasiet, hvilket jeg både er lidt nervøs for, og heller ikke specielt begejstret for. Og så er jeg også ved at komme ud som asexuel.
Det er en stor omvæltning at komme hjem fra efterskolen, bo uden alle vennerne og veninderne lige ved siden af. Jeg gik ned med stress i 8. klasse, grundet for mange fritidsinteresser, så kan intet huske fra det år. Men er kommet stærkt tilbage.
Jeg har tidligere haft perioder hvor jeg havde problemer med at spise, de er altid gået over af sig selv. Men det har aldrig været så slemt som det er nu.
Jeg er virkelig bange, og forstår ikke hvorfor min krop afviser det sådan, og jeg får så meget kvalme..
Hilsen en bekymret 17 årig
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Først og fremmest velkommen hjem fra dit, som du selv formulerer det, fantastiske år på efterskole! Og hvor er det bare sejt, at du er blevet så stærk!
Det er super godt, at du skriver ind til os!
Det du beskriver i forhold til, at din krop afviser den mad du spiser, lyder bekymrende, og jeg forstår din frustration. Jeg bliver dog også bekymret når jeg læser, at du i forbindelse med din træning tager vægt på, og derefter skriver:
“I mit hoved ved jeg godt det ikke er meget, og det jo er en god form for vægt.“
Ud fra det synes jeg, at jeg kan læse en vis modvilje til at tage på. Det er ikke sikkert, at jeg har ret, men jeg bliver bekymret. Som du nok allerede ved er muskler tungere end fedt, og med din høje træningsintensitet er det helt normalt at tage på, især, hvis man som du har været undervægtig ved træningens begyndelse.
Du skriver, at dine forældre har lagt mærke, at du ikke spiser så meget længere, men at de ikke ved, hvor slemt det står til. Det synes jeg godt, du kunne fortælle dem. Jeg tror det ville hjælpe dig, at tale med nogen om det, du så fint beskriver i dit brev. Du nævner selv spiseforstyrrelse, og da jeg ikke er læge og slet ikke kender din situation godt nok til at diagnostisere dig, kan jeg ikke skrive om det er det, eller ej. Men du skal have stor ros for at være så åben omkring det og for at være så opmærksom. Jeg tror det ville være godt at søge hjælp nu, hvor det muligvis ikke har udviklet sig til en spiseforstyrrelse endnu, som du selv skriver. Derfor er det ekstra vigtigt, at du åbner op overfor dine forældre. Del din bekymring også med dem. Jo før jo bedre.
I den forbindelse kunne det være en god idé, at tage til lægen for at få lavet et sundhedstjek. Her kan du fortælle om dine symptomer, måske lægen kan se, hvad din kvalme skyldes.
Du beskriver også, at det er en stor omvæltning for dig at komme hjem fra efterskole. Det kan jeg virkelig godt forstå. Det er helt specielt at have boet sammen med mennesker, som man er kommer helt tæt på for derefter at rejse hjem, og måske føle sig lidt alene. Det kan helt sikkert også have en indvirkning på dig. Du må fokusere på alle de gode ting som efterskoleåret bragte med sig, og glæde dig over alle de fine venskaber som du har knyttet. De forsvinder ikke bare fordi man flytter væk fra hinanden. Hold fast i dem og hold dem ved lige! Det tror jeg du bliver glad for 🙂
Gymnasiet kan også komme som en positiv overraskelse, lidt ligesom du beskrev at efterskolen også gjorde. Måske får du også en masse nye venner dér.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og at du vil blive ved med at være så åben omkring, hvordan du har det! Det er nemlig ret sejt, synes jeg.
Tøv endelig ikke med at kontakte os igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen