Brev
Forældre kan ikke se alt hvad jeg gør
Hej!
Mine forældre tror ikke jeg hjælper til og tror at jeg bare sidder på mit værelse og glor skærm dagen lang min far skælder mig tit ud og siger “du har været hjemme hele dagen du kunne da godt have gjort noget anden en at glo på skræm” men de hved jo ikke hvad jeg laver på den skærm jeg laver lektier, skriver bøger, lange sms hvor jeg fortæller mine venner og kæreste hvor meget jeg holder af dem og jeg laver video på TikTok til folk som de ser hver dag mine følgere.
Jeg laver praktiske ting på min skærm og jeg er også meget stresset har så mange ting jeg skal nå mine weekender er fyldt resten af året og januar næste år. Så undskyld at jeg ikke lige har haft tid til at lægge vasketøj sammen og at jeg glor på skærm og slapper af når jeg har tid til det.
Jeg hved ikke hvordan jeg skal sige det til dem at jeg også gør mange ting bare ikke nogen de ser og hvis det er så vigtigt kan de også bare spørge min lillebror har du en ide til hvordan jeg kan fortælle dem det!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev, hvor er det godt du skriver.
Jeg kan læse, at dine forældre ikke tror, at du hjælper til og bare sidder og glor på skærm. Din far skælder dig tit ud på grund af det og han ser ikke de ting du faktisk laver på skærmen, er det rigtig forstået?
Det lyder på mig som om, at du laver mange gode og spænende ting, når du sidder på skærmen. Jeg ved fra andre her på brevkassen, at der ofte kan opstå konflikter mellem børn og deres forældre, når det handler om skærm. Så der er mange andre, som oplever det samme som dig.
Jeg ved også, at det kan være rigtig svært for nogle forældre at forstå, hvor mange ting der faktisk foregår på skærme i dag. Både i det sociale liv, med f.eks. tiktok, men der er også en masse lektier og skoleting, som foregår på skærmen. Dengang dine forældre var unge, var der jo slet ikke så mange muigheder på skærmen, som der er i dag.
Jeg tænker derfor, at det er en rigtig god ide du har fået, at fortælle dine forældre omkring det. På den måde kan de høre tingene fra din side og måske bedrer forstå, hvad du laver når du er på skærmen.
Jeg ved, at det nogle gange kan være svært, at skulle snakke om noget med sine forældre. Noget jeg ved fra andre unge er, at det kan være en god ide, at aftale et tidspunkt med sine forældre, hvor man kan snakke sammen. På den måde bliver man ikke forstyrret og ens forældre ved, at man har noget, som man gerne vil snakke om.
Hvis du syntes, at det er lidt svært hvordan du lige skal fortælle det, kan det måske være en mulighed, at vise dem dette brev? Jeg syntes, at du har beskrevet, det der går dig på, så godt i det her brev og det kan måske være en hjælp til, at starte samtalen med dine forældre.
Da jeg læste dit brev, lagde jeg også mærke til, at du føler dig stresset. Du siger faktisk lige ud, at du er stresset, og at din kalender er fyldt helt ud til langt ind i det nye år. Jeg kommer til at tænke på, at denne travlhed måske er for meget for dig? Du er 12 år og har ligesom alle andre brug for pauser og hvil. Jeg håber, at du mærker godt efter, når din hjerne har brug for at kunne tænke sine egne tanker og komme lidt ned i tempo.
Jeg ved, at skærmene og de mange aftaler i kalenderen kan komme til at tage magten, hvis de får lov. Man kan ‘tabe sig selv’, hvis man giver stressen lov til at vokse – for det føles jo fedt at have travlt og at være efterspurgt. Måske er dine forældre lidt bekymrede for, hvad skærmforbruget kan komme til at betyde for dig i længden? Der har jo være skrevet meget om dette på nettet og i nyhederne den seneste tid. Måske kan I også få gang i en samtale om, hvordan det føles for dig at have så travlt?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at du finder modet til, at få snakket med dine forældre.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen